torsdag 14. mai 2015

Pesshesta

Dette ordet ler vi oss ihjel av!

Bestemor og bestefar gikk på slike, de kalte dem teser.

Rune fra Sola kaller dem fjos-sko. 

Maria, med det flotteste etternavnet og bloggen minoldemorshus.blogspot.no gjorde meg oppmerksom på at dette kalles pesshesta der nord. 

Hadde aldri hørt det før, var ikke så fjøsvant og utedovant i barneåra i Tromsø :p

Rune har irritert seg på alle de lekke støvlene mine (som jeg ikke vil kaste) og lagde fjos-sko av dem på Himmelspretten. Ett par svarte og ett par grønne. 


La ut bildet på Instagram og vips hadde jeg lært ett nytt ord! Pesshesta. Hesta henstiller til apostlenes hester, altså beina. Og pess er pess. Skoa er lette å trø oppi når man må på utedoen en tur!


Æ like pesshestan mine!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...