fredag 22. juli 2016

Hvor var du

da det smalt


22. juli 2011?

Jeg sto i ferjekø på Fiskepiren i Stavanger, skulle innover. Bare jeg og hundene, "jentetur" som vi kalte det i heimen.

Det var god stemning, bra vær og jeg gledet meg til ei helg i huset på Kleiva, klippe gress, gå turer, slappe av, kanskje bade litt.. Radioen spilte herlig fredagsmusikk, men plutselig brøt nyhetene inn og rapporterte om ei bombe i regjeringskvartalet i Oslo og etterhvert eskalerte det og jeg hørte skudd og rapporter om skyting på ei øy.. Helt uvirkelig

Fryktelige nyheter strømmet på

Lå våken hele natta på sofaen i ståva, sammen med hundene, lyttet på radio og leste nettaviser. Uvirkelig å se tall som 38 døde og at det bare økte på utover natta..

Og det var helt surrealistisk å stå opp til meldingen om at nesten 80 mennesker ble massakrert på en lat fredag i juli i lille Norge

Hvem faen ville oss så vondt?! Det fikk vi svar på relativt raskt, en gal, gal mann..

I dag, 22. juli, fredag, 5 år etter, står jeg igjen på Fiskepiren i Stavanger, i ferjekø, ny "jentetur", men i dag orker jeg ikke høre radio, minnene blir for sterke

I år tar jeg en analog og avlogget 22. juli

Fred og kjærlighet


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...