fredag 16. september 2016

Eplerifleng


Rune plukket en kasse med Gravenstein på Kleiva nå sist! Jepp.. En kasse full! Og vi liker jo ikke epler engang, ikke rett fra treet hvertfall.. 

Hadde vi nå bare hatt den fruktpressa som jeg hadde på budsjettet for 2 år siden! Da kunne vi plukket ALL frukta og presset den til sider, mmm..

Skrelle, stikke ut kjernehus, dele i skiver..


Jeg har lovet mor å bake til dem på sykehjemmet


Strø på sukker og kanel


Smuldredeig er jo enkelt da, bare smør, mel og sukker



Så da ble det 4 kaker i en fei.. Uten at det viser nevneverdig i kassen..

Tror jeg må på nettet nå og bare kjøpe den fruktpressa slik at den er klar til neste  høst

Oppskrift
Skrell 10-12 syrlige epler
Ta ut kjernehus og del i skiver
Legg i ildfast form

Bland 3 ss sukker og 1 ss kanel og strø over

75 gram romtemperert smør (melkefritt)
2 dl mel (jeg bruker glutenfritt)
2 ss sukker
1 knivsodd salt

Blandes sammen til smuldrete deig og legges oppå eplene

2-3 ss finhakkede mandler strøs på toppen

Stekes på 180-200 grader i 40 min

Serveres lunken med stivpisket laktosefri kremfløte eller laktosefri iskrem

Mmmmmm! Sånne epler liker vi

Og en skarpøyd leser ser nok at den ene kaka fikk båter i stedet for ringer.. Har en utstikker som fjerner kjernehus og lager båter i en operasjon.. (For sånne late bakere som meg..) Men kaka blir best med epler i ringer, altså, tror eg.. 

1 kommentar:

Ingvild sa...

Så snilt gjort!! Det har nok gleda mange! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...