lørdag 4. april 2020

Karameller til påske

Rune og jeg lever på ketogent kosthold og det har resultert i store endringer for oss, vektnedgang, stabilt blodsukker, energioverskudd, god søvn og da mener jeg GOD søvn, mindre leddvondt, mindre muskel og seneplager, og jeg som har vært plaga med restless legs i årtier kjenner ikke noe til det lenger og et helt fraværende behov for søtt. De to første ukene var harde, men siden har vi ikke tenkt på det

Helt inntil for 3 uker siden

Da traff dette forferdelige viruset landet vårt og verden og alt ble snudd på hodet, vi måtte holde oss borte fra andre, folk begynte å hamstre, jeg fikk ikke reise til kommunen jeg jobber i, Rune måtte plutselig ha hjemmekontor, sykehjemmet ble stengt og folk begynte å dø og avisene druknet (drukner) oss i dårlig nytt og fandens oldemor. Da kjente vi for første gang behov for trøstemat!

Noe søtt

Nå nærmer påsken seg og en påske uten noen som helst søtsaker er en utenkelig tanke så jeg googlet litt og fant en oppskrift som kunne passe med ingredienser jeg har i skapene mine nå, helt likt blir det ikke så her kommer min oppskrift på nydelige fløtekarameller med valnøtter og mørk sjokolade



100 gr meierismør
4 dl fløte (laktosefri her i huset)
4 ss sukrin gold
4 ss sukrin sirup

Småkokes under omrøring en time



Valnøtter ristes i ovnen på 170° i 10 min - ca 10 halve nøtter



Mørk sjokolade hakkes i biter (brukte Freia 70% mørk sjokolade) ca 1/2 plate


Når valnøttene var ferdig rista hakket jeg dem i biter og strødde dem og sjokoladen i en halv bakepapirkledt stekeplate

Når karamellmassen var ferdig helte jeg den over og satte brettet i fryseren til dagen etter, så delte jeg karamellene i passe biter og satte i kjøleskapet

Påskegodteri ferdig 😃



Og alt negativt jeg har sagt om sukrin tidligere trekker jeg herved tilbake! Ikke snev av kunstig smak i disse! Nam så godt! Neste gang prøver jeg med litt havsalt i også

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...