lørdag 14. januar 2017

Brunost, karameller og grovbrød med sirup

Jeg har alltid likt brunost. Alle typer brunost. Med smør under og syltetøy oppå, eller banan, eller agurk, eller majones. Mmm. Eg elske brunost.

Og da jeg var barn - med "grovbrød med sirup" fra Fredriks underst var det den beste brødskiva jeg visste, helt nydelig - MMMmmm



Vi var så avhengige av Fredriks grovbrød med sirup at det ble brødkrise i heimen da vi flytta til Tromsø. Mor forsøkte alle grovbrøda i byen, men ingen kunne måle seg med grove sidebrød fra Fredriks i Stavanger

Det endte med at vi fikk flysendt grovbrødet til Fredriks fra Stavanger til Tromsø i alle åra vi bodde der! Nå var riktigt nok mor og far omgangsvenner med Fredriks å di, og far hadde tilgang på billig/gratis flyfrakt, men likavel var det et ganske spesielt avhengighetsforhold. Nå er det maaange år siden jeg spiste grovt sidebrød fra Fredriks, men jeg husker ennå den fantastiske smaken og det er virkelig sant at Fredriks grovbrød var et helt spesielt bakverk


I desember fekk eg brunostkarameller i posten fra ei fantastiske dama som eg aldri har møtt, som bor på Fitjar - hjemmelaga brunostKARAMELLER - av hjemmelaga brunost - beste karamellene eg har spist, brunost og karamell, MMMmmm, du hørre det hørres godt ut!? Det va nesten som grovt sidebrød med sirup, meierismør og brunost på, heilt nydeligt

Takk Ingvild for en kulinarisk karamellopplevelse!

Og mens jeg googlet etter brunostbilder kom jeg over oppskrift på brunostis.. Det høres også veldig godt ut. Det tror jeg du må lage neste gang Ingvild.

Ingvild har en fantastisk blogg som du finner her

1 kommentar:

Ingvild sa...

Tihi!

Takk for koseleg helsing att! Tenkte å lage brunostkaramellar att men har ikkje kome så langt! Og brunostis er ikkje dumt, det har eg smakt. Godt og rart på ein gong ;-) Brunost kan brukast til så mangt! Eg leste nett i eit blad at ein osteprodusent i Spania reiste på studietur til Noreg for å sjå korleis me nytta mysen vår, og dei har då laga fleire variantar av luksusprim som både vanleg, med kanel og med olivenolje (!). Gøy! Må forske vidare tenker eg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...