søndag 5. november 2017

Steinbakt til frokost

Oppskrift på et passelig brød



2 ss surdeigskultur
røres ut i en halv kopp fingervarmt vann i en bolle,
bland inn 3/4 dels kopp speltmel
Bollen dekkes med plast og står på kjøkkenbenken til kvelden

Om kvelden blander jeg i 2,5 dl fingervarmt vann og
280 gr finmalt spelt (denne gang ble det en miks av sikta spelt og emmer) samt
140 gr sammalt el grovmalt spelt (denne gang ble det sammalt spelt og litt havregryn - må fylle på mellageret vårt igjen for nå er det mye «rester» i bruk)
10 gr salt (helst uraffinert)

Lar deigen stå et par timer på benken med et kjøkkenhåndkle over

Så bretter jeg deigen noen ganger og dekker bollen med plast og setter den i kjøleskapet over natten

Morgenen etter tar jeg deigen ut på melet bakebord og bretter den noen ganger til og former den til et brød, legger det i en melet hevekurv, legger over et kjøkkenhåndkle og putter det hele i en plastpose og setter det kaldt til ettermiddagen.

Så legger jeg skifersteinen på rist i kald ogn og varmer den på maks temp i en time før jeg har mel på skifersteinen og legger brødet på og snitter det.

Setter ei langpanne på nederste rille i ogn med kokende vann

Langpanna får stå i ogn sammen med brødet i 20 min før jeg tar ut langpanna og steiker brødet i 10 min til (eller nå har jeg funnet ut at 1 liter kokende vann er nok til 20 min steking og slik slipper jeg å balansere ut langpanna med kokende vann)

Og siden vi tar dette til frokost forstår du nok at prosessen er forskjøvet



God frokost!

2 kommentarer:

Ingvild sa...

Du bakar så utruleg flotte brød!! Heilt imponert! Her hos meg går det mest i baking av enkle surdeigsbrød i former ca kvar/annakvar helg. Standard oppskrift og litt forskjellig typar mjøl. Er lenge sidan eg har baka for kosen si skuld, men det gler eg meg til. Ser også fram til ein framtidig ny steikeovn. Og trur eg skal hente skiferhella eg har liggande i gamlahuset gitt, kunne jo berre ha brukt den ja!

Elisabeth sa...

Takk, det var fine ord fra sjølvaste inspiratoren

Du må prøve å bake på skifersteinen. Men den bør forvarmast på maks varme i ein time

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...