søndag 1. mars 2020

Drivhuset - de første beboerene har flyttet inn

I august i fjor kjøpte jeg to Dahlia på Europris som var satt ned til 19,- pga at de omtrent var avblomstra, ikke problem tenkte jeg, jeg bare klipper dem ned og så kommer det nye blomster!

Det viste seg å være lettere sagt enn gjort, jeg kludra det til da det viste seg at det ikke var så enkelt å finne ut hva som var knopp og hva som var en avblomstra blomst, og det gikk ikke an å finne det ut ved å google det heller, så jeg klippet av det jeg trodde var avblomstra blomster, men det var knopper og omvendt

Ja jeg vet..   a m a t ø r

Bildet er fra august i fjor, den ene dahliaen står til venstre for vannkannene, og den trillrunde gulgrønne greia på planten er altså en knopp og ikke en avblomstra blomst (sånn, nå går det an å google og finne svar, hihihi)



Det fine med det, ja for det var en oppside, var at frøene modnet og kunne plukkes og tørkes, og slik lage nye planter, jeppjepp



Og i januar i år sådde jeg 10 av de "fineste" frøa og de kom, alle som ett, for 14 dager siden fikk de flytte inn i større potte og i dag toppet jeg dem og så fikk de - som de første - og eneste flytt inn i drivhuset



Tada!


Frøene er visst ikke «frøekte» det vil si at de antakelig ikke blir lik morplanten på farge, så dette blir jo hvertfall spennende (den ene moderen var hvit, den andre rååsa)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...