onsdag 11. desember 2013

Langsteking av kalkun

Skal julekabalen gå opp i år (også) må det planlegges. Jobber til 18 hver dag neste uke samt lille julaften..Og da er dette eneste sjangs for å lage kalkunmiddagen klar til jul

Mandag tok jeg opp kalkuna fra frysern, den har nå tint i to døgn og er klar til å steikes.

Bruker en oppskrift min mor fikk av en nabo (mora til Willy, fru Årstad) for snart 50 år siden, den er med andre ord velprøvd.. Og skikkelig retro! Oppskriften er kjempeenkel og kjøttet blir mørt, saftig og utrolig godt. Årets utvalgte fugl veier 5,9 kg og er mat til 8-10 personer.. Har lagd den hver jul siden 2007, da overtok jeg "ansvaret" for julematen fra far og mor

Kalkuna skal stå 9 timer i ovnen, så da sier det seg sjøl at dette må gjøres en dag man har fri. Det har jeg i dag. Beregn også en time til forarbeidet, altså 10 timer totalt

Begynn med å lage klar stuffingen og krydderblandingen, finn fram stoppenål og husholdningstråd, langpanne, sitroner og smør og så er du klar. Jeg bruker forresten plasthansker også ;) ..pysa..

Krydderblanding
8 ts salt
6 ts hvit malt pepper (jeg bruker svart om jeg ikke har hvit)

Stuffing
2 syrlige epler i båter, trenger ikke skrelles, men fjern kjernehus og kjerner
1 pose steinfrie svisker

I tillegg trengs
2 sitroner
150 gram meierismør

Skyll og vask kalkunen godt under rennende kaldt vann, ta ut posen med innmat og se til at alle andre eventuelle innmatsrester er fjernet og tørk den godt inni og utenpå.


Her ligger hu nybada og klar

Legg innmaten fra posen (hals, hjerte og lever) i langpanna sammen med 150 gram meierismør i terninger.

Gni saft fra to sitroner inn i kjøttet inni buken

Gni krydderblanding inn i kjøttet inni buken

Fyll buken med stuffingen og sy igjen


Svisker og eplebåter er stuffet inn i buken
Og her er stinga på plass, bruk stoppenål og husholdningstråd


Gni resten av krydderblandingen utenpå kalkuna, over, under, på sidene, imellom ;) og bind opp vinger og lår og legg den i langpanna


Har bundet opp vingene og låra
bare ved å binde tråd rundt.
Det finnes mer fancy måter å gjøre dette på,
men dette funker for kalkuna mi ;)
hvert år!

Den skal steike 4 timer på 125 grader, 4 timer på 100 grader og den siste timen under aluminiumsfolie

Øs over smør hvert kvarter (står det i oppskriften,  jeg syns det holder hver halvtime) slik at skinnet blir sprøtt og deilig :) det blir sprøtt! og deilig :)

Ta vare på steikesjyen, den har du i gryta du skal koke kraft i.

Kalkunen får stå kaldt over natten, så skjærer jeg den opp, fjerner bein og koker kraft på dem og hals, hjerte og lever, Kok opp, skum av, og la det koke en time og to og sil fra bein og rester.

Kalkunen fryses så i 2 like porsjoner. Samme med krafta. Og stuffingen

Ta opp porsjonen du skal servere en dag i forveien sammen med en porsjon kraft og en porsjon stuffing. Når dagen for servering kommer legger du kalkuna i ei ildfast form sammen med stuffingen, jeg bruker IKEA sin Koncis. Tar ut rista og kler formen med aluminiumsfolie (mindre oppvask ja, hehe) ps rista bruker jeg ikke. Legg folie over kjøttet/stuffingen og sett forma inn i steikeovnen. Sett ovnen på 100 grader og la kalkunen stå et par timer mens du lager ferdig tilbehøret

Lag waldorfsalat, NAM!

Og så koker du rosenkål og poteter og lager en utrolig god saus som er min mors "oppskrift".

Beste sausen: Bruk viltsaus fra Toro (og lag dobbelt så mye som du tror du trenger), bytt ut vannet med kalkunkraft og bruk rett antall dl fløte iflg oppskrift på posen. Sausen blir supergod og ingen kan kjenne at du jukser ved å bruke pose! For noen år siden lurte min venninne Siri på om hu kunne få med 1 liter hjem av den sausen ;) hihi

Og siden jeg ble gluten og laktoseintolerant etter at jeg fikk borreliose bruker jeg glutenfri saus fra Toro og laktosefri kremfløte (IKKE matfløte! det blir ikke bra!), blir like god som den over, må bare krydre litt ekstra med einerbær og sånn - tror ikke gjestene merket noe i fjor jul hvertfall ;) Men nå har jeg jo røpet oppskriften her, så da kommer det vel en kommentar og to.. Hehe

Mens jeg skriver sprer duften av kalkun seg i hilfigenheimen, den har stått i ovnen i 2,5 timer nå og ser sånn ut:



Litt blek ennå, men fortsatt 5,5 timer igjen ;)



Og så.. kl 19:25..

et bilde av vidunderet, ferdig steikt etter 8+ timer i ovnen, nå skal stekesjyen helles over i gryte og kalkuna skal få bli kald..



Nå, et halvt døgn seinere, er kalkuna blitt kald og klar til å skjæres opp og det er sikkert mer vitenskapelige metoder når det gjelder det også, jeg gjør det på måten som følger, tar på plasthansker, brekker av lår og vinger. Brystet deler jeg i to langs beinet med kniv. Og da har jeg 2 av hver av disse (vingene mangler på bildet..)


Plukker alt kjøttet av beina (og vingene) (det blir en hel del!) og deler dette i to porsjoner også. Avkapp (stjerten) og beina har jeg i gryta sammen med stekesjyen og innmaten og fyller opp med vann. Gryta rommer tre liter. Så gir jeg den et oppkok og fjerner skummet som danner seg på toppen og lar det koke et par timer. Sil fra avkapp og bein og kjøl ned, når den er blitt kald stivner fettet på toppen og dette pleier jeg å fjerne, syns ikke det er særlig god smak på det, etterpå deles krafta i to like porsjoner og fryses ned

Kok opp, skum av og la koke i to timer

Stuffingen ser ikke så delikat ut, men smaker himmelsk
Her er to middager til 5 personer fiks ferdig i form, oppskåret og med stuffing, klar til å fryses ned.
Alt kjøttet jeg plukket av beina (ja vingene regnes inn der)  ligger i midten på hver porsjon
Sånn gjør jeg det :)

8 kommentarer:

Jonna sa...

Å himmel, nå ble jeg sulten!

Anonym sa...

Jeg lurer på en ting

Kan man lage denne oppskriften og spise den samme dagen?

Mvh,
Charlotte

Elisabeth sa...

Hei Charlotte
Ja klart den kan spises samme dag.

Når det gjelder langsteking er det bare nok tid som gjelder.

Beregn 8-9 timer til forarbeid og steking og en halvtimes hviletid etter steking slik at kjøttet får satt før du skjærer det opp.

Lykke til

Hilsen Elisabeth

Anonym sa...

Hvordan er denne oppskriften kontra andre oppskrifter?

Høres så lite spennende ut med stuffing av epler og svisker

Elisabeth sa...

Hei Anonym

Jeg har spist kalkun med mer avanser stuffing med bacon, brødkromme og urter bl.a., men garanterer deg at du vil like den syrlige og søte smaken smmen med kalkun!

Dessuten er den veldig enkel og rask å lage til :)

Lykke til

Hilsen Elisabeth

:)

Anonym sa...

Hei
Dette såg godt ut, men går det ann å tine kalkun fortere en to dager?

Hilsen Monique

Elisabeth sa...

Hei Monique
Jeg har aldri prøvd å tine kalkun på annen måte, men hurtigtining av kalkun kan kanskje gjøres ved å putte fuglen ned i en bøtte med kaldt vann? Mens den ennå ligger i plastposen? Kan tenke meg at det tar 8-9 timer..
Ellers anbefales ett nettsøk, du finner sikkert svar

Lykke til.

Hilsen Elisabeth

Elisabeth sa...

Dette er den mest populære oppskriften på bloggen.
Jeg håper du prøver den, det er mindre arbeid enn du tror
Og nå nærmer det seg jul og kalkunsteking igjen
Lykke til

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...