lørdag 7. mars 2020

Ketomuffins

med hjemmelaget sjokolade som glasur

Såå enkelt

og litt godt



Oppskriften er til 8 muffins, trenger du flere, dobler du oppskriften

100 gr meierismør
100 gr sukrin gold
1 egg
60 gr mandelmel
1 ts bakepulver
1 ss revet kakao
1/2 ts vaniljepulver (den ekte sorten laget av vaniljestenger) blandet med 1/2 ts vann

rør smør og sukker "hvitt" (sukrin gold er gylden og derfor blir ikke dette hvitt, nei) så rør til sukrinen er "smelta"
Rør inn ett egg
Rør inn mandelmel og bakepulver og vaniljepulver

Ha en god ss røre i hver av de 8 (små) muffinsformene

Stek i 10-12 min på 180 grader





Glasur/frosting av kakao
Jeg har kjøpt sånne økologiske kakaobiter (som det øverste bildet viser)
De brukes til å lage sjokolade av

jeg smeltet
25 gram meierismør og 50 gr kakao over vannbad og hadde i 1/2 ts vaniljepulver (den ekte sorten laget av vaniljestenger) blandet med 1/2 ts vann og smakte meg fram til en passe søt sjokolade ved å tilsette en og en ts sukrin gold til jeg syntes det var søtt nok

Kunne så fortsatt sjokoladelagingsprosessen med å hatt oppi salta nøtter tørka el friske bær osv, men siden dette skulle brukes til glasur, så stoppet jeg her

Satte blandingen i kjøleskapet til det var kaldt og rørte så inn en boks Snøfrisk kremost

Ble kjempegod frosting som jeg sprøytet på muffinsene med sprøytepose og tupp (med altfor liten åpning) (Må kjøpe meg tupp med minst 1 cm åpning, helst større)

Men som en søt avslutning sammen med (frosne) bringebær ble dette helt topp, ikke så pent å se på, men nydelig i munnen - og for psyken


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...