lørdag 10. mai 2014

En spektakulær opplevelse

Helga har bydd på mange opplevelser, det rareste var i dag formiddag da jeg sto bøyd over gressklipperen for å fylle bensin.

Jeg hørte en merkelig suselyd som ble sterkere og sterkere, jeg tittet oppover bakken og ser to flyvende gjenstander komme nedover i en SINNSYK fart. De fløy over meg og nedover mot fjorden og jeg trodde først at det var modellfly, de lignet på jetjagere.. Men farten de hadde var bare helt vanvittig.. Jeg reiste meg opp og snurret rundt for å følge dem med blikket ned til fjorden, men de var borte!

Hva var det jeg nettopp hadde sett? Jeg fikk ståpels! Hva i all verden var dette? Rune var på Sand for å kjøpe ny motorsag så jeg hadde ingen å dele opplevelsen med! Jeg ble stående og speide etter de to, men de var og ble borte..

Da Rune kom, fikk jeg fortalt det til han og han ble også veldig forundra, det endte med at jeg ringte Olaf. Han var enig i at dette var en spektakulær opplevelse, han og Rasmus hadde hørt og sett det samme første gang for noen år siden og så hadde Olaf hatt samme opplevelse for fjorten dager siden..

Herregud, tenkte jeg, HVA er det jeg har sett?!!

Det viser seg at det var VANDREFALK i stup. De kan komme opp i hastigheter godt over 300 km/t!!! Herregud så sprøtt! Jeg trodde et øyeblikk at det var ufoer! Men så utrolig heldig jeg var som fikk denne opplevelsen, det antas nemlig at det bare er ca 1000 fugler av denne arten i Norge. Og dermed enda mer spesielt at her var det to, de fløy formasjon. Utrolig!

Rune fant ei nydelig fjær utenfor huset etterpå, kanskje en liten hilsen fra de to råflygerne!? ;)

Eller kanskje den er fra hakkespetten som pøbler rundt her for tiden?

Les mer om vandrefalk her


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...