lørdag 8. april 2017

Pode nye epletrær av gamle sorter - del 1

Jeg har tenkt på det i årevis, å prøve å pode om de gamle eplesortene her før de "går i mosen".

Trærne er kanskje så gamle som 100 år etterhvert og ett av dem er en sort jeg ikke finner omtalt i noen nettartikler


Bestilte grunnstammer fra norgro.no i mars og i går ble de levert på gården oppe i lia her. Jeg fikk med podestrikk på forespørsel. Podevoks kjøpte jeg på et hagesenter.

Siste utsendelse av grunnstammer fra Norgro er siste arbeidsdag i mars

Kvisten som skal podes inn må være høstet i januar/februar mens den ennå er i dvale. Kvisten kan lagres under snø, i kaldt kjøleskap, eller i en kald fjellbekk innpakket i plast. Kald lagring skal hjelpe til med å fortsatt holde den i dvale


I dag poder jeg


Kjøpte 6 stammer og tenkte å pode 2 av to sorter og 1 av to sorter, altså 4 ulike sorter tilsammen


Det er viktig å få de to snittene så like som overhode mulig for de må passe sammen i det ytterste laget.

Denne måtte jeg kutte på nytt, ikke helt enkelt. (Jeg bestilte podekniv også, men den kom ikke samtidig med grunnstammene så jeg brukte en tapetkniv i stedet)


Så surret jeg podestrikk rundt og la på godt med podevoks og bandt på en merkelapp med navn på sort


Nå står de i potter med jord og er dekket med plast og så skal de få stå i kjelleren noen uker.


Og så er det bare å krysse fingre og tær for at podeprosjektet blir vellykket

Sliten nå, men tilfreds! Pjuhh

Det var gøy!


Prisen pr epletre (inkl kostnad for Postens levering på døra) kommer på 140,- Hagesentrene selger dem fra 400,- stk


Og Norgro holder selvsagt til i Fruktveien, tihihi




7 kommentarer:

Anonym sa...

Dette skal eg vise til bonden her. Han har snakka ein del om det der. Kor har du bestilt podevoks og bodestrikk?

Elisabeth sa...

Posevoks fant eg i et hagesenter og podestrikk fikk eg hos Norgro

Begynner å bli lovlig seint å pode med årets kvist. De skal helst tas mens de er i dvale. Norgro sender ikke grunnstammer før mars neste år. Passende prosjekt å begynne å tenke på i jan/feb 2018 og så bestille grunnstammer i mars. For å beholde kvistene i dvale kan de feks ligge i en pose under snø, eg la mine i en pose i en kald fjellbekk

Lykke til!

Anne-Eddie sa...

FOR et prosjekt! Håper det lykkes ! Tenker på deg og er innom i bloggen din og leser om framgang og motgang! Sender gode ønsker ! Klem ;) (obs. for framgang!)Anne uten Eddie.

Elisabeth sa...

Kjære Anne
Takk for gode ønsker
Håper du får ei fin påskehelg
Klem tilbake

Maria - Min oldemors hus sa...

Dette blir spennende. Håper det går bra! Skjønner jo at dette ikke er noe man kan gjøre på impuls. :)

Elisabeth sa...

Kjempespennende dette! Impulspoding er nok mulig og moro om man får det til. Vi har en del rognebærtre rundt hagen og de er beslekta med eple og er gode emner. Når vi får på plass yngre epletrær så skal vi prøve å pode flere sorter på samme tre
Krysser fingrene for vellykket resultat av det som er podet sålangt

chanz sa...

Dette blir spennende, håper det lykkes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...