tirsdag 4. oktober 2016

Plommesyltetøy med 2 ingredienser

Jeg har prøvd litt forskjellig et par år nå og har kommet frem til en metode som gir smaksrikt syltetøy av smakløse plommer

Victoriaplommene på Kleiva blir alltid seint modne og de er sjelden søte pga lite sol der de står, men de er saftige og sunne og helt økologiske. Og nydelige når jeg gjør det på denne måten

Bruker kun sukker og plommer (pektin finnes naturlig i frukten). De fleste plommeoppskriftene angir 400 gr sukker pr kilo plomme, det bruker jeg også. Men jeg bruker altså ikke vann og heller ikke konserveringsmidler, som feks syltepulver..

2,5 kilo plommer
deles og has i gryte
Og kokes i 30 min på lav varme


(Jeg koker dem med stein fordi det gjør syltetøyet litt skarpere og kanskje er jeg litt lat, vet andre både fjerner skall og stein, men tenk på all den gode smaken de fjerner samtidig!!?)

Rør inn sukker (1 kg i dette tilfellet) og når det er løst opp:

Ta ut plommemassen, kok plommesafta 1 time til, til den blir mørk og tjukk og sirupsaktig

Ha oppi plommemassen igjen, kok opp og ha på steriliserte glass

Sterilisering av Norgesglass
Kokende vann helles i glassa
Lokka får ligge i ei skål med kokende vann

Når syltetøyet er klart, heller jeg ut vannet fra glasset, fyller opp med syltetøy, legger på syltestrikk, glasslokk og skrur på ringen og setter glasset oppned til det er blitt kaldt

Og nå skulle jeg gjerne hatt et spiskammers og plassert glassene i, men det har jeg ikke, så her havner de i matskapet under benken. 

Årstall på glasset er lurt, men Signe Torsvik sa alltid at syltetøyet bare blir bedre til eldre det blir. 

Så nå sparer jeg ett glass pr produksjon som skal stå å bli "gamle :)



Og i morgen må jeg kjøpe mer sukker ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...