onsdag 26. juli 2017

Byhuset har fått buller - del 2

Tok et bildet av østveggen på byslaget, boblene viser godt her, men på veggen i 2. etasje er de kjempestore


Huset er bygget i 1960 og ble sikkert malt med linoljemaling. Linoljemaling er diffusjonsåpen, det vil si at den "puster". Når linoljemalingen blir overmalt av moderne maling får ikke linoljemalingen puste fritt lenger og dermed oppstår disse boblene.

Vi er plaga med bobler på sør og østveggen på huset og for å få problemet til å forsvinne må det reinskrapes ned til treet eller bordkles på nytt. Det nytter ikke bare å skrape boblene, for det kommer stadig nye

Vi har valgt å gjøre "litt av hvert". Det som er utilgjengelig fra bakken på sørsiden rives (selv om bordkledningen ikke er råtten) og bordkles på nytt, det som er tilgjengelig uten å stå i stige på østsiden reinskrapes

Tidligere i vår investerte vi i en speed heater (infrarød varmelampe) og den har jeg brukt til noen småprosjekter i huset på Kleiva. Den er veldig effektiv, plugges i og slås på og så er den varm på noen sekunder. Setter den mot området som skal skrapes og lar den stå 20 sek og så er det som "kniv i smør" å skrape malingen av

I går begynte dagen bra, sto opp og lagde frokost før Rune gikk på jobb og så  gikk jeg en fin og rolig tur med Freia

Og så hvilte jeg noen timer og så skred jeg til verket

Fram med Madsen (krakken min), filtteppe til å dekke med, samt skraper og speed heater


Halvveis, pjuuhh!


Det tok 4 timer å ta denne lille veggen, men det er bare fordi jeg har så jæskla vonde armer/hender/fingre og må hvile "hele tida", effektiv tid var ca 2 timer

Rune ble veldig glad da han kom hjem, og det gjorde meg veldig glad, nå er det endelig noe på gang.

Ny altandør er bestilt og også nytt vindu i trappeoppgangen, det som står der er punktert og ser ut som et fossefall (egentlig ganske kult!) I tillegg må det skiftes enkelte bord på vestveggen

Hvis jeg greier å jobbe 2 timer effektivt i dag også så kan kanskje byslaget males i helga?

Må bare hvile litt først



2 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

For en jobb! Men når det blir malt igjen, og alle boblene blir borte for godt, kommer det jo garantert til å være verdt det.
Jeg går og teller på knappene i forhold til en sånn speedheater. Ønsker meg det egentlig. :)

Elisabeth sa...

Alle damer bør ha sin egen speed heater, og spesielt sånne handy som oss
Syns du skal unne deg en sånn du også :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...