fredag 20. april 2018

Pode epletre

I fjor vår poda jeg seks trær til eplehekk, men det ene av dem ble ikke suksess dessverre, så derfor tenkte jeg å prøve på nytt i år. Stammen står der jo, like frisk som i fjor, så det er bare å kutte toppen og prøve på ny


Naboen vår i byen, Johan, har et gammelt tre fra konas barndomsgard i Simadalen i Hardanger og det produserer så fantastisk gode epler, så jeg spurte ham for noen uker siden om jeg kunne få et par greiner av treet hans, og det fikk jeg
Det er viktig at sevja ikke har begynt å stige i hverken kvist eller stamme når man poder og siden våren normalt er tidligere ved byhuset så la jeg kvistene i en pose i kjøleskapet for å bremse prosessen
Så i dag fant jeg fram podevoks, podestrikk og podekniv og kvist og stamme og rigget meg til på arbeidsbordet i løveggen. Og mens jeg sto der hørte jeg traktoren til Olaf brumme rundt oppe på gården. Sendte ham en melding om at jeg som avtalt ville være med i fjoset når det var lemming på gang


Og jeg hadde akkurat snitta stammen og podekvisten da meldingen kom "Nå" (alltid korte meldinger fra den kanten ;-) ) 


Med podekniven satt snittet på første forsøk


Så da var det bare å stramme strikken og smøre på podevoks


Og så sette stammen i ei bøtte med jord og dekke "poden" med plast og sette den i kjelleren og kle seg for jordmorjobb i fjoset

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...