søndag 15. april 2018

Stiklingene av hortensia

I fjor vår drev jeg å lagde stiklinger av hortensia, de ble satt i godt drenert jord i en 2-liters isboks med plast over og fikk stå ute i halvskygge. Tror ikke jeg vannet dem annet enn da jeg satte dem og siden var fordamping fra jorda nok

De ble pottet i hver sine potter i høst og i løpet av vinteren har jeg sett til dem hver 14.dag med litt vann og noen gode ord. De har stått sånn halvmørkt i «lykkebua» i vinter, i ca 10-15 grader

I går tok jeg dem ut og fikk fjernet dødt løv og rusket litt i jorda de står i og jammen var det ikke liv i alle!


Tenker jeg får bære dem ut og inn litt nå fremover og så sette dem i enda større potter før de flytter til Kleiva og et nytt liv der som prydbusker i en foreløpig nokså gold hage

På bildet over står også de rosa prinsene mine, samt ei avdanka julerose som også skal til Kleiva

Og siden jeg var i det grønne hjørnet i går fikk jeg endelig rydda i plantekassene mine.

Den verste først

Jeg planta en liten mynte i den ene for 4 år siden og den fortrengte alle de andre urtene og nå var det 30 cm dype jordlaget forvandlet til et 30 cm tykt teppe med mynterøtter

Jeg gikk hardt til verks og kuttet «teppet» i 20*20*30 firkanter og lempa dem i biobosskassen. Søppeltømmerne blir sikkert ikke så blide, kassen veier jo ett tonn, men heldigvis triller den lett og de heiser dem jo med hydraulikk..


Så rydda jeg i jordbærkassen, men der tror jeg jammen meg at nesten alle plantene er døde og at det ikke er kommet nye avleggere. Spørs om jeg ikke må grave utav denne kassen også.. Og fylle ny jord også her


Og til sist ble det blåe stemødre i kassen utenfor inngangsdøra


Herlig med vår

Og møkkete arbeidshansker til tørk i sola


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...