fredag 16. juni 2017

Formere Hortensia

Hortensia er så fine og denne yndige klatrehortensiaen er intet unntak


Den er så rar med sine slunkne blomsterklaser, så yndig og spesiell

Jeg plukket med meg en diger bukett da jeg var på tur i morges og da jeg kom hjem fant jeg på at jeg ville forsøke å lage stiklinger - noe jeg gjorde mye av "for hundre år siden"

Metoden er slik:

Man må bruke toppskudd og man kan ikke bruke skudd som blomstrer


Klipp av skuddet like under to blader

Klipp av de nederste bladene

Klipp av det lille toppskuddet

Klipp de to gjenværende bladene i to for å få stiklingen til å bruke mer kraft nedover og for å unngå for mye fordamping 

Stikk stiklingene i sandblandet jord med god drenering og sett en plastpose over, de må få stå i et nordvendt vindu hvor det ikke er direkte sollys og så må de få litt vann av og til

Den enkle her skal flytte til Kleiva

De plantes over i større potter i løpet av høsten. Og forhåpentligvis - om et år eller to har vi mange fine klatrehortensiaer


En annen og enklere metode om man allerede har hortensia i hagen er å legge ned ei grein fra morplanten, disse (klatrehortensia) roter seg lett og når rot er etablert kan man klippe den fra morplanten og sette den et annet sted

En tredje metode er rett og slett og å stikke de avklipte greinene ned i jord. Jeg stakk dem ned under berberishekken hvor det er skyggefullt og fint og kanskje, kanskje roter de seg slik også? Den metoden har hvertfall funket både med barlind og buksbom tidligere

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...