tirsdag 13. desember 2016

Lucia og Jødekaker

I barnehagen bak oss var det Luciaprosesjon i morges, jeg hørte barnestemmer, sang og kunne skimte hvitkledde småtasser med lys i hendene og stolte foreldre som blitzet i vei. Så herlige små gleder!

Det nærmer seg jul med stormskritt. Jeg gruer meg til jul. Den som bare kunne sove til det hele var over, til 2017 var i gang! 

Men det går jo ikke.

Jeg må prøve å senke skuldrene og ikke la julen slite meg ut. 

Men jeg kjenner på forventningene - også mine egne

For jeg "ser jo så frisk ut" 

I år blir det en annerledes jul. Men vi skal være sammen, sønnen, svigerfar, mor, Rune og jeg

Vi har bare hverandre



I dag bakte jeg jødekaker, hadde en kartong kulturmelk i kjøleskapet som var i ferd med å gå ut på dato..


Jødekaker har ingenting med jul å gjøre, men de er jæskla gode. Og så er det litt artig at de ikke er så vanlige i resten av landet.. Det er visst et Rogalandsfenomen.

Lagde bare halv porsjon og siden jeg ikke tåler sukker så godt så ble det en del mindre sukker i dem også.. og så brukte jeg spelt i stedet for hvete

300 gr siktet spelt
2,5 dl kulturmelk
1 ts natron
200 gr sukker (skulle vært 250 på halv oppskrift)
62 gr smelta smør

Rør alt sammen, legg små klatter på bakepapir vhja to spiseskjeer og strø på litt perlesukker. Jeg hadde ikke perlesukker så jeg brukte demererasukker


Steik i 10-15 min på 200 gr. til de er gyldne



De siger ganske mye ut (og er mer enn søte nok med den mindre sukkermengden). Ca 20 stk

Nytes med en kopp te/kaffe, eller et glass melk






7 kommentarer:

Anne-Eddie sa...

Nam..ser godt ut! Takk for du deler! Klem ;)

ingemoellergmail.com.de sa...

Hei Elisabeth..
oppskriften jeg skal prøve.Deilig..
Den Lucia Fast er også feiret i Hamburg.
I vår vakre kirke St.Michael.Vi kaller Michel.
Mange hilsener du sa klem ..☺

Elisabeth sa...

Takk selv Anne for alt det vakre du deler på bloggen din

Elisabeth sa...

Hei Inge
Ja du må prøve å bake disse, de bakes kun her i Rogaland ikke ellers i landet
Hvis dere ikke har surmelk i Tyskland kan du bruke naturell yoghurt
God tirsdag

Klem fra meg

ingemoellergmail.com.de sa...

Ja..kulturmelk vi har dessverre ikke,jeg vil prøve naturjoghurt!
Mange takk og har en fin kveld...Inge..

Ingvild sa...

Får sjå om det vert jødekaker før jul på meg! Takkar for oppskrift! :-)

Elisabeth sa...

Hei Ingvild
Det er fort gjort bare ingrediensene er i hus
Ha ein fine onsdag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...