torsdag 5. desember 2013

Liten storm, full storm, sterk storm, orkan!

Idylliske Flatholmen - ikke så idyllisk i morges, gitt

Sjøsprøyten står over Freia

Tinka ble også dusjet av havet i morges, her står hu og lener seg mot vinden
- ja det blåste sånn at jeg greide nesten ikke holde mobiltelefonkamera..
(måtte bære henne ut fra gangen i dag, ikke tale om at hu hadde tenkt seg på tur i dette været..
Herlige lille Tinka)

Hjemme har Rune bardunert fast søppeldunkene
og satt "alle løse deler" under tak

Kl. 09:41 - Ute henger ting allerede litt på snei ;)
vinden er ventet å øke på utover ettermiddagen og kvelden - til full storm med orkan i kastene.
Vi gruer oss




Da vi sto opp i morges viste det seg at Freia hadde fått spysjuke, hu hadde spydd tolv - 12 (!) - plasser i gangen, stakkar liten, Rune hadde hørt henne da klokka var sju, at hu harket litt.. Han står alltid opp først, og gjett hvem som måtte tørke opp og vaske.. Nei du trenger forresten ikke gjette! Det var meg :)

Så ble det altså tur, som bildene over viser. Vi ble våte til tross for regndekken og regntøy, Tinka blåste avgårde og jeg tror nesten hu likte å fly med vinden :) hihi

Tok mor med på handel etter turen, best å få noe mat i hus før uværet skrur opp intensiteten.. Etterpå var hu her hos meg og spiste deilig lunsj, sild, potet, egg, rødbete, rømme og glutenfritt surdeigsbrød og te. Jeg har alltid fri på torsdagene og bruker å ta meg litt av mor da;) Freia hadde spydd et par ganger til mens vi var borte..

Da lunsjen var unnagjort gikk mor hjem og jeg fikk gjort ferdig regnskapet og har nå levert momsoppgaven. Det er alltid bra ;)

Nå er klokka 15.05.. Taket ligger fortsatt på hilfigenheimen, men bare såvidt ;), FY som det blåser! Hele huset rister! Dette er den eneste ulempen med å bo sånn ute ved havet, uten le fra annet enn låven til naboen.. Og lurer på hvordan båten vår har det..Vi har 75 knop vind akkurat nå.. Over 64 er orkan..

Oppdatering kl 17.15.. Taket ligger fortsatt på hilfigenheimen, heldigvis, hehe.. Så nettopp bilder av hus på Tananger der hadde taket blåst av.. Forferdelig trasig å oppleve noe sånt! FOR et vær vi har..

Freia spyr fortsatt.. Hu ville ut tidligere, men jeg syntes ikke det var vits i, så da spydde hu liksågodt på foten min, hahaha, huff, stakkar. Hu fikk gå ut etterpå og spydde da også..

Nå hørte jeg akkurat at bilen til Rune kom, godt han kom seg hjem uten problemer, det ligger rotvelter over alt iflg avisene.. Han hadde tatt turen ned i havna, båten fløt fortsatt :)

Oppdatering kl 18.45.. Vinden har løyet kraftig. "Bare" 48 knop nå og det løyer stadig. I morgen er det meldt snø, jippi(!) og jeg håper det kommer MASSE og at den blir liggende LENGE :)

Oppdatering kl 21.00.. Vinden øker på igjen og det er meldt sterk storm til natten.. Og storm i morgen tidlig.



En link til Beauforts vindskala finner du her

Det er 1 plussgrad ute nå, men med den vinden vi har virker det som -9 iflg vindavkjølingsberegneren du finner på samme link. Brr!


Oppdatering kl 08.30 (6. des).. Det har blåst kraftig i hele natt, og det blåser fortsatt godt med 45 knop i kastene. Vi kledde godt på oss alle 4 og gikk tur i lokalområdet. Mye greiner og søppel på bakken, men ingen store skader noen plass her, heldigvis. Ble litt lite søvn i natt pga alle lydene utenfra, men nå er det jobb om en time, så det er bare å hoppe seg i det. Gooo fredag

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...