mandag 21. april 2014

Bilder fra påskehelga

Vi fikk jammen meg med oss mor i år også - hu har ei vond hofte og to vonde knær og det er ganske ulendt og et stykke å gå.. Vi var avgårde med 10.40-ferja og var framme 13:15. Det gikk veldig radig

Da vi kom fram møtte Olaf oss i tunet og mor dro fram ei flaske "gullsjampis" og så skålte vi for god helse, god påske og godt vær. Olaf følger alltid mor ned til Kleiva, mens vi andre kjører ned til sjøen og parkerer bilen og går opp til Kleiva

Andreas to Haukeliekspressen over fjellet og Rune dro opp til Håra i Røldal for å hente ham. Imens pakket jeg ut og luftet ut og fyrte godt.

Setter alltid opp "meny" for påsken, det er mange dager og mye må handles og med milevis til nærmeste butikk er det greit å ha ei liste.. eller tre.. for denne "menyen" genererer to nye lister, handleliste "hjemme" og handleliste "suldal"..

Ja vi har spist godt og hatt det trivelig og jobba som ville, legg merke til X på det ene treet til venstre for Rune (chilireker-kokken), det la Olaf over ende påskeaftenmorgen!

Men før det tok Andreas to svære bjørketrær som sto ute i svingen, jeg kløyvet de tynneste og Andreas og Rune de større. Rune lagde vedalag utenfor fjosdøra som vokste og vokste og vokste ila påsken

Mor liker best aktiviteter som kan gjøres sittende og siden alle vi andre holdt på ute ville hu og være ute. Syns dette bildet var så morsomt, her sitter hu godt påkledd og skreller kålrabi til pinnekjøttmiddagen

Men det ble tid for kos også og da var Freia raskt oppe på fanget, Freia får aldri nok av Andreas og syns det er SÅ stas å være sammen med ham :)

Og været var helt fantastisk! Vi spiste frokost ute alle dagene (bortsett fra Skjærtorsdag, da BØTTA det ned)

Vi skulle jo ha torsk til middag og innimellom all skoginga ble det tid til fiske. Andreas fikk en diger en! På 3,5 kilo - på fluestanga! Han var ute å kasta etter ørreten og så plutselig et hvit skygge og så et digert gap som åpna seg. Hahahah. Det ble flere torsk, men denne historien var den beste. Det kom forresten en 1 kilos ørret i hus også ;)

Her er den digre grana lagt i bakken, det gikk så fort at jeg fikk ikke summa meg til å ta bilde før Olaf hadde kvista og skåret 1/3 av den.. Den var så høg at den tok det gamle gravensteintreet med seg i fallet.. Så i år blir det ikke SÅ gode eplekaker som vanlig ;)

I høyrebildekant skimtes gravensteintreet, så du skjønner at det var ei diger gran! 35 m ca. Andreas har jobba som en helt med å få kvista, skjært og kløyva resten. Er kjempeimponert over jobben han gjorde! Heldigvis fikk vi låne både ekstra øks og ekstra sag av Olaf.

Det ble vafler til lunsj, glutenfrie, selvsagt, jeg laget røra og mor satt ute i skyggen og steikte.

Og som alltid når mor er her, flytter Jacki inn, så i påsken har vi hatt 3 hunder :) Koselig det

Vedalaget vokser seg høgere og høgere og fjorden ligger som et speil og i bøtta utenfor byslagdøra henger det påskeliljer og pynter opp

"Matmor, vær så snill, ikkje ta bilder av meg i dag, eg e litt sliten" - Det ble travle dager for Tinka som har fått en slags separasjonsangst etter at hu ble døv. Jeg måtte jo hjelpe til med å kjøre og lø ved og var opp og ned i hagen 1000 ganger i løpet av helga. Og Tinka tuslet etter.. Dakar liten

Freia er jo mer menneske enn hund, så her står hun og matfar og titter etter ballen ;)

Og så lurer vi på om vi har elektrisitet neste gang vi kommer til Kleiva.. Flaggspetten hadde det nemlig jyselig travelt i toppen på el-masta inn til huset vårt ;)

Takk for fine dager på Kleiva. Vi kommer PLUTSELIG tilbake ;)

Vi kom hjem kl 23.00 i går kveld, i dag er det 2. påskedag og fortsatt et nydelig vær. Vi får ta en litt rolig søndagstur i dag - for Tinkas skyld ;)