lørdag 25. mars 2017

TV-skap - ferdig!

Det lukter "deilig" nymalt linoljemaling i ståva nå.

Malermester Meusburger i Odda kaller linoljelukta "herlig". Han kan ikkje ha drukke mye tran i barndommen, tenke eg, haha 

For det lukter tran


Nå har eg brukt fint sandpapir på TV-skapet for å få litt liv i overflaten.  

Pusset litt ekstra på de plassene vi holder i og kommer borti når det åpnes, for å forsøke å få det til å se ut som naturlig slitasje.

Slik så skapet ut da det kom i hus


Og under:
Se bare så livløst det er når det er helt "prikkfritt" (bildet under er før pussing)


Den høyre døra fikk skaplås/dørholder påmontert. Skaplåsen sto på et av skapene på den gamle kjøkkenbenken og har nå altså fått nytt liv


Så døra står ikke på gløtt lenger ;-)

Linoljemalingen blir litt transparant når den strykes på (tynne strøk er viktig for å unngå renning) og jeg blandet denne ut med litt linolje for å se om den ble mer transparent, men usikker på om jeg ser forskjell på sider (utynnet) og dører (tynnet)

Liker så godt at den mattes og blir så ulik moderne maling. Slik maling burde vært påbudt brukt i alle gamle hus.

Hvis du skal male med linoljemaling er det viktig å bløtlegge eventuelle filler etter bruk. Linoljemaling på filler kan selvantenne og det et masse eksempler på at hus under oppussing brenner ned

Apropos varme, vi skal kjøpe oss en speedheater nå og fjerne all moderne maling fra alle de andre møblene her. Bestefar har snekret det meste og har nok malt dem med god gammeldags linoljemaling og jeg har så lyst å se dem i sin originale drakt

Klar for neste prosjekt 

7 kommentarer:

Ingvild sa...

Sjå der ja! Kjempeflott! Skulle gjerne hatt meg tv-skap eg også!

ingemoellergmail.com.de sa...

Som ser bra ut...Veldig bra...👍

ingemoellergmail.com.de sa...

Forresten,oppskriftene er stor og vi bli brukt av meg..Takk skal du ha..

Elisabeth sa...

TV-skap måtte til på Kleiva. TV passer ikke i gamle hus, men vi må jo ha det ;-)

Elisabeth sa...

Så kjekt at oppskriftene frister til å prøves, Inge!
Håper det faller i smak

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg er enig med malermesteren, synes også det lukter kjempegodt. :) Fin farge!

Elisabeth sa...

Kjekt at du liker fargen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...