onsdag 29. august 2018

Plommer i konjakk

Christer Berents har mange oppskrifter jeg liker, litt sånne enkle og hverdagslige oppskrifter med ingredienser man ikke må jorda rundt for å få tak i



Og så har vi en hyttenabo som er like matbegeistra som meg og som snakket om hermetiserte plommer i konjakk..

Jeg kjente med en gang hvor godt DET kunne bli!



Så når jeg gugla plommer i konjakk kom oppskriften til Christer Berents opp
1 kilo vaskete plommer
Sukkerlake
5 dl vann
3 dl sukker
1/2 vaniljestang
3 dl konjakk

Vask 1 kg plommer og prikk dem med gaffel
Kok opp 5 dl vann med 3 dl sukker og en halv splittet vaniljestang
Hell oppi 3 dl konjakk i sukkerlaken
Steriliser glass (kok dem i ett minutt)
Legg plommer oppi, tett i tett
Og fyll på sukker/konjakklake helt opp
Skru på tett lokk og la stå 14 dager
Serveres med vaniljeis

2 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Høres ut som en veldig god dessert. :-)

Elisabeth sa...

Har ikke smakt på den ennå, men laken var hvertfall veldig god

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...