tirsdag 16. januar 2018

Kanel-i-svingane - surdeigsvarianten

I morgen skal jeg ha et par venninner til lunsj. Skal servere tabbouleh, knallgod couscous-salat.
Og surdeigs-kanel-i-svingen. Her kommer oppskrift, fant den på lavfodmap.no
3 dl. laktosefri melk
2 ss. surdeigsstarter
80 g. sukker
En liten klype salt
75 g. smeltet smør
1 ts. kardemomme
Ca. 450 g. speltmel
Fyll:
100 g. smør, romtemperert
80 g. sukker
3 ts. kanel

Blandet 2 ss surdeigsstarter i 3 dl melk
Hadde oppi sukker, salt og smelta smør
Og så blandet jeg inn kardemomme og melet.
Så fikk deigen stå en halvtime mens jeg lagde fyll
Kjevlet ut på lite mel og smørte fyllet på. Rullet til pølse og delte i ca 16 biter som jeg la på papirkledt langpanne
Dynkes godt med vann
Skal nå stå til i morgen og heve. Legg en langpanne over som lokk
Stekes på 220° i ca 10 min




Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...