lørdag 12. desember 2015

Kalkundag

Vi må ha kalkun i jula og siden vi liker å gjøre den ferdig i god tid før jul så blir det samme oppskrift/metode i år også

Det er veldig greit å ha alle ingredienser klart på forhånd og å ha dagen fri, for dette tar maaange timer



En kalkun på 5-6 kilo 

To syrlige epler

En pose steinfrie svisker

To sitroner

Krydderblanding (link til oppskrift lenger ned på siden)

Meierismør

Stoppenål og husholdningstråd

Og plasthansker ;-)

Oppskriften har jeg lagt ut tidligere og det er stadig DENNE jeg bruker, den er superenkel og kalkunen blir utrolig god


Her ligger hu klar i langpanna, arme kroppen..


Og så syns jeg det er greit med en "kjøreplan" for å minne meg på hvor langt jeg er kommet i steikinga, hver halvtime skal det øses smør over, og de 4 første timene skal den stekes på 125 grader, de 4 neste 100 grader og alu.folie skal over den siste timen

Og med den planen kan jo f.eks Rune passe fuglen mens jeg er på julegaveshopping

Ha en fiiiiin lørdag

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...