mandag 4. juli 2016

På sykehuset

i dag overhørte jeg en samtale som rørte meg langt inn i hjerterota..

Bildet av disse vakre hendene er funnet på internettet uten "eier"

Fulgte mor inn på Øyeavdelingen for ny injeksjon og der er det mest eldre mennesker på venterommet

Vi kom inn et kvarter før oppsatt tid og ble henvist en plass rett inn og ned til høyre i gangen og da vi hadde satt oss kom det inn

et eldre par, hånd i hånd, et flott par, lette til beins og det var tydelig at de hadde vært et veldig flott par i yngre år. 

Begge med sølvgrått hår, solbrune, og jeg tenke "for en lykke, håper Rune og jeg fortsatt er så glade for hverandre om 30 år" hun med hår med litt lengde på samlet i en dult i nakken og fine emaljerte hårklemmer. Kort sommerskjørt, fin jakke og et vintage skjerf med blonder og dusker. Han sporty antrukket i lys canvasfarget bukse, lys nystrøket skjorte og collagejakke som matchet buksene og fine lysegrå semska spasersko.

De satte seg like bortenfor oss og jeg satt i grunnen opptatt med jobbmail og annet, men plutselig hørte jeg noe som fanget oppmerksomheten "Me snakke ikkje om det nå" "jammen kati ska me snakk om det då, me e jo aldri samen lenger" og så drukna resten av samtalen i støyen, men etterhvert våkna ørene igjen..

"Så fine sko du har, e di nye?" "Ja, eg kjøpte di i vår, eg trengte et nytt par" "Nei ikkje løsna håret" "Jo, du syns jo alltid eg e så fine med laust hår" "Nei ikkje ta ut håret" "Jammen det e eg som e kånå di, e det ikkje?" "Jo, mu***mle, men ikkje ta ut håret nå, du ska jo snart inn te doktoren"

"Det va ganske lenge å venta i dag, det va kje så lenge sist!??" "Nei det e kje sålenge i dag, me har bare venta 15 minutt" "E ganske koselig dettan, det e lenge si sist me va ute i lag, kanskje me sko tatt oss ein tur t Stavanger, d va alltid så koseli" "Me e nesten i Stavanger nå, me e i Hillevåg" "Å? Hillevåg?! Hillevåg..??" 

"Så fine sko du har" "Ja di e nye, eg hadde trødd di gamle skjeive, det e kje godt å gå på skjeive helar, så di bruge eg i hagen nå" "Hagen, ja, kati ska me jobba i hagen? Berå e vel modne nå?" "Nei det e ennå ei stonn te solberå e modne" "Katti kan eg flytta heim igjen" "Nei du må nok bo der du bor" "Jammen eg vil flytta heim igjen" "Me snakke ikkje om dettan nå" "Jammen kati ska me snakka om det, eg e jo kånå di, e eg ikkje?" "Jo *mumlemumle*" "Eller he du ei anna kåna på lur?" "Nei, ingen anna kåna på lur *mumlemumle*

Og ca der ble mor innkalt til undersøkelse

Tårene mine rant da, og i kveld mens jeg fortalte det til Rune og nå når jeg blogger ;-(

2 kommentarer:

Ingvild sa...

Måtte berre inn og lese. Rørande historie, utruleg fint og godt skrive.

Anne-Eddie sa...

Sååå rørende...Klem ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...