søndag 20. januar 2019

Langstekt kylling

på Heston Blumenthals vis

lagde jeg i går i anledning dagen og det ble mat i stjerneklasse, nam!

La kyllingen i saltlake over natten

Løs opp 60 gram salt pr liter vann, bruk gramvekt for nøyaktig saltdose

Jeg la kyllingen i ei stor gryte og helte saltlake over til det dekket, 3 liter vann og 180 gram salt, brukte havsalt fra sånn 3 kilos pose

Satte gryta kaldt (dvs ute - det er jo vinter) over natten

4 timer før spising tok jeg kyllingen ut av saltlaken og tørket den godt med papir utenpå og inni, så puttet jeg en neve timian inn i buken og puttet en hel (godt vasket!) sitron inni. (Jeg kokte faktisk sitronen for å være sikker på at voksen smeltet og kunne tørkes av..) Stakk noen hull i sitronen med gaffel

Så gned jeg kyllingen inn med smør, stakk inn steketermometer i den tykkeste delen og satte kyllingen på et lite stekebrett inn i ovnen på 90°

Og så gikk jeg ut og gjorde noe annet noen timer

Hestons oppskrift sier at man skal ta ut kyllingen når steketermometeret sier 60°, men jeg drøyde det til 68° og for å komme dit brukte min ovn 3 timer

Så skal kyllingen ut på benken og hvile i 45 minutter, den holder godt på varmen, så det er ikke nødvendig å dekke den til. 45 minutters hviletid er viktig for at saften i kyllingen skal få sette seg

I mellomtiden ovnsbakte jeg honningglaserte oppskårne grønnsaker

4 gulrøtter i siver

1/2 sellerirot i biter

1 rødløk i båter

1 gulløk i båter

1 kinesisk hvitløk hakket

1 rød paprika i biter

3 pastinakk i biter

(1 ss honning, 1/2 dl rapsolje, litt salt og pepper)

og lagde deilig saus av stekekraften

Og hekkan så godt dette ble! Nok mat til 5 voksne var det og 👍🏻

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...