lørdag 7. februar 2015

Karbolave knekkebrød

Jeg blir så lei av (og tjukk av) glutenfrie knekkebrød, så fra januar av har jeg bakt selv. Karbolave. 


For at jeg skal huske oppskriften legger jeg den her. Hvis du får lyst å prøve: vær så god

200 gram solsikkekjerner
0,5 dl linfrø
1,5 dl sesamfrø
2,3 dl kruskakli
2 ss fiberhusk
1 ts salt


Bland godt sammen

Ha oppi 5 dl vann og la stå 5-10 min slik at fiberhusken får "virke". Fiberhusk binder sammen deigen slik hvetemel gjør.

Steketid 1 time, 130 grader i varmluftsovn, 150 grader ellers

Dekk 2 store stekebrett med matpapir

Legg en halv deig på hver plate og jobb deigen utover plata med slikkepott


Rut opp knekkebrødene før de går inn i forvarmet ovn. Jeg steker begge bretta samtidig. Hver 15 min bytter jeg rundt på bretta (og slipper ut damp). Ved første bytte har de seget litt utover, så da ruter jeg dem på nytt


De første gangene jeg bakte dem brukte jeg kjerner og frø som de er, men nå kverner jeg dem litt først. Blir bedre i munnen, men det er jo smak og behag.

2 kommentarer:

Anne-Eddie sa...

Ser veldig gode ut!
Jeg har sendt deg en hilsen på e-mail(om den har kommet frem)..
Angrer litt, kanskje du synest det blir påtrengende..
Klem ;)

Elisabeth sa...

Den har kommet frem, jeg får ikke svart deg på epost, noe møl i PCen, og ipad har tydeligvis noen begrensninger.. MEN - Så vakkert, kjære Anne, du er en poet, en stor poet! Tøft. Det treffer meg midt i magen. Og hjertet. Tårene presser på (løgn; de flommer!) Tusen, tusen takk for at du deler de vakre diktene dine. Stor lørdagsklem fra meg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...