tirsdag 6. desember 2016

Moldbakkadn

Fra Kleiva ser vi opp på noen fine grønne bakker over elva litt lenger inn i fjorden


Opp dit og tilbake igjen er en halvannentimes tur, det er veldig bratt og ikke noen plass for svimle meg, men det er år og dag siden jeg var der oppe sist så jeg hadde lyst å ta turen


Nå er vi nesten oppe, det hvite huset midt på bildet er Kleiva

Moldbakkadn har vært beite for dyra som hørte til i Torsvik og det står/sto et lite sommerfjøs her oppe som kyrne sto i når de ble melket. Tipper det var nervepirrende å bære mjølka til gards etter melking. Det er stupbratt


Sommerfjøset har dessverre hatt sine beste somre


Så trist


Det er synd at slike kulturminner forsvinner, men det er og forståelig at man med få midler ikke brukte midler på å vedlikeholde bygninger man ikke lenger hadde bruk for.

Moldbakkadn blir brukt til sauebeite i dag og jeg håper det er sånn om 50 år også. Vi trenger dyr som holder kulturlandskapet åpent


Et par bilder til av utsikten ned mot Kleiva



Her går det rett ned i elva!


Freia storkoser seg nå som sauene står inne, har ikke bånd på, det er ikke med engang, hu løper opp og ned og forsvinner bort fra meg. Og det er litt uvsnt, hu er jo så redd alt mulig, men her er alt trygt nå. Her ligger hu og koser seg med et funn av en pinne


Fin tur, godt for kondisen!

I Suldal blir folk gamle og det sies det kommer av at de går så mye i brattå


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...