torsdag 23. februar 2017

Det bobler

endelig i surdeigsstarteren! Ikke mye, men noe er på gang

Kl. 12.18
Kl. 16.17

Nå gjelder det bare å holde liv i den 8-/

I og med at det ikke er blitt liv i noen av starterene jeg har laget i det siste har jeg måttet lese meg opp på emnet på nytt. Har lest så mange forskjellige råd om surdeigsstarter av spelt nå at jeg er helt forvirra. Det er tydeligvis mange veier til målet: 

-En matet starteren fra dag én med en teskje vann og en teskje mel, hun brukte ikke økologisk spelt og bare vanlig vann fra kranen og mater daglig i 7 døgn før hun setter deig

-En annen sier at man må bruke økologisk speltmel og at surdeigen må stå i fred i 3 døgn og at man fra døgn 4 skal begynne å mate. Hun bruker også vanlig vann fra kranen

-Enda en annen sier at man å mate to ganger pr dag fra døgn 4.

-Og en legger rosiner i vann for å få ut villgjær, hun kaller det rosinvann og det brukes i stedet for vanlig vann fra kranen og hun får visst god fart på gjæringa med det trikset

Så nå gjør jeg litt av hvert og håper det kan begynne å gjære godt oppi Norgesglassa

Satte starter i 3 glass, de to med siktet økologisk spelt døde. 

I glass tre brukte jeg finmalt økologisk spelt, dette var det litt liv i og ble delt i to glass i går, det ene mates en gang pr dag, det andre mates to ganger pr dag

Som bildet viser gjærer det ikke så veldig mye, og ståa er lik i begge glassa..

Tålmodigheten er snart slutt, jeg vil ha boblende surdeigsstarter nå! Og selv om det blir liv, blir det neppe klart til å sette deig før lørdag og så blir det baking søndag..

Tror egentlig ikke at surdeigsbakst passer så godt til sånne utålmodige mennesker som meg

2 kommentarer:

Ingvild sa...

Grattis med bobler!

Skal ikkje blande meg sånn inn, men ein ting: bruk alltid øko mjøl!! :-)Evnt så kan du jo lage surdeig av øko kveite og elles bruke spelt i brøda. Kveiten er jo kanskje uansett endra som littegrann surdeig i eit brød samanlikna med mjøl i brød, men dette anar eg ikkje sikkert. LYYYKKe tiL!!

Elisabeth sa...

Økomel, check
Takk, det trengs masse hell og lykke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...