fredag 20. juli 2018

Squashkake i langpanne

Det ble stor aktivitet på kjøkkenet i dag pga all den flotte squashen jeg fikk av naboen i går. Hu foreslo squashkakeoppskrifta til hage-Margunn i Aftenbladet, men jeg mangla ca alt av ingredienser, så det ble en kake inspirert av mange

Den ble kjempegod og saftig med valnøtter og rosiner og kryddersmak i massevis


Uansett

Riv squashen først!


0,7 til 1 kg (fin)revet squash - jeg rev den litt grov jeg da.. Og syns det ble morsomt med alt det grønne i kakestykkene

6 egg og
450 gr sukker piskes til eggedosis

(Bruk stor bakebolle! Jeg begynte med en som var for liten)

Bland inn 2 dl matolje (raps er fint)


Bland litt mel i
150 gr hakkede valnøtter
150 gr rosiner
(for å unngå at de synker til bunns i kakeforma)


Dette siktes over eggedosisen
700 gr mel
6 ts kanel
4 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker

Rør godt

Ha oppi valnøtt/rosinblandingen

Rør godt

Bland inn revet squash

Rør godt


Kle en stor langpanne med bakepapir (vår er 30x40)

Hell røra i formen


Stek kaka på 175° i 40-50 min på midterste hylle i ovnen, stikk i den med en kakepinne for å sjekke at den er ferdig

Saftig og god kake, neste gang må jeg nok bruke mindre sukker, tåler ikke så mye av det. Skal prøve med 350 gr

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...