fredag 3. februar 2017

Tabbouleh og drivende te

For å bli frisk av borreliosen er det nødvendig med omlegging av kostholdet og omleggingen begynte allerede i desember etter første tur til Tyskland

I dag lagde jeg (glutenfri) couscoussalat til lunsj med masse persille, småtomater, agurk, sitron og oljedressing. Helt nydelig!

Og "te" med frisk ingefær, sitron, honning og gurkemeie. Skal hjelpe indremisjonen (tarmen) med å virke bedre. Smakte mye og var frisk og god



Skal ikke spise/drikke
-rødt kjøtt (har aldri vært noe glad i biff så det er ikke noe savn)
-bearbeidede kjøttprodukter (bla bacon og pølser og kjøttdeig og farser og "røkt" kjøtt)
-melkeprodukter (holder fortsatt på med brunostavvenning :-()
-kaffe (ikke problem, blir dårlig i magen av det)
-svart te (stort problem! Er skikkelig avhengig!)
-kullsyrevann (vi har godt vann i kranen)
-alkohol (blir ordentlig bakfull bare av én alkoholenhet, så det kutta jeg for leenge siden)
-sukker 

Kan spise litt
-hvitt kjøtt (kylling el kalkun, en gang pr uke)

Sjømat kan jeg spise så ofte jeg vil, så det blir mye sjømat og mye (og aller helst) grønnsaker med lav glykemisk index (Couscous er ingen grønnsak, men kanskje ikke så lavt på GI heller!?) nøtter er bra og

Og det går faktisk veldig greit å leve uten å spise kjøtt! Var mest bekymra for om Rune ville akseptere det nye kostholdet, men han syns det er kjempegodt og sier han føler seg "renere", lettere og bedre i form og det er jo bare positivt.

Det finnes heldigvis mange gode og inspirerende vegetarblogger som jeg har besøkt flittig siste tiden og så har jeg jo alltid vært glad i å lage mat og å eksperimentere på kjøkkenet. Og selv om energinivået er labert så blir det middag hver dag

Etter nyttår har vi hatt kun ett kyllingmåltid og ett måltid med bacon (jepp mandagens pannekaker og bacon!!!)

Kanskje vil det hjelpe på vekta på sikt og? Siste året har jeg lagt på meg mange kilo 8-/

Nå er det helg og til middag i helga blir det torsk med eplesjyssaus, fiskegrateng og vegetarnachos - i uprioritert rekkefølge

God helg



4 kommentarer:

Ingvild sa...

Interessant å følge med kva du skal i gjennom! Couscous er eg fan av så det høyres godt ut! Sukker og te
er kanskje ikkje så lett nei. Og nokre få kjøttprodukt kanskje? Tenkte på brunosten, den er jo av myse, "avfallet"
etter ostemassen er teke ut, kanskje du kan ete det i små mengder ;-) Nei, no skal eg ikkje øydelegge! Masse masse
lykke til! Fisk og vegetar i massevis høyrs godt ut for både kropp, tarm og hovud!! Og ja, anbefaler rotgrønnsakschips!!

Maria - Min oldemors hus sa...

Av hele den lista lurer jeg nesten på om det er den svarte teen som hadde vært verst for meg. (",) Er vokst opp med en far som ikke spiser kjøtt, så alternativer til det er jeg godt vant med hjemmefra. Nettet er en kjempestor kilde til inspirasjon, så her er det bare å google i vei. (",)

Elisabeth sa...

Takk for lykkeønskninger Ingvild!
Rotgrønnsakchips er knallgodt og dine såg nydelige ut, ummmm!

Elisabeth sa...

Du har fått kjøttfritt kosthold inn fra barnsbein av du da, Maria, da ser vi kanskje ukens vegetar på instakontoen din ;-)
Åhh, det hadde vært gull :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...