mandag 9. juli 2018

Sprechen Sie ehhh.. English?

Haha

I dag har jeg vært "tolk" for Olaf og hjulpet tyske leietakere i ei hytte her inne med å betale leie for en båt, de var like dårlige på engelsk som vi er på tysk, så det var ikke helt enkelt å forstå hva de mente

Vi fant utav hva som var problemet, tidligere hadde de betalt kontant i en kasse i hytta, men nå skulle pengene overføres til bankkonto. Tyskeren hadde konvolutten full av kontanter, så jeg fikk EURO og så overførte jeg penger fra min konto til båteieren og da ble de så glade at jeg fikk ei flaske musserende vin som takk for hjelpen. Olaf overtok euroen siden han skal på Europaferie snart..

Seinere kom den tyske mannen til Kleiva, det viste seg at motoren var "kaput" (den hadde stoppet etter 10 minutter) og at de hadde måttet "paddelen" til land

Jeg ringte Olaf, som var på vei til sjøen i et annet ærend så nå tror jeg de har fått ny bensinslange og at alt er ok. Tyskeren ble veldig glad og jeg forventet nesten at han kom løpende med ei flaske til, hihi



I går kveld etter at jeg hadde lagt meg hørte jeg noe krafsing på rotalemen.. Det KAN være krafsing fra fugl på veggen ute.. Men for sikkerhetsskyld har jeg lada to musefeller og satt opp.. Ikke trivelig med mus in the hus, og hvis de er der håper jeg på fangst i løpet av kort tid og hvis de ikke er der er det best av alt!

Ellers har jeg støvsugd alle rom og golvlister, (nede var det ikke muselort å se, oppe på trappa, under loftsluka hadde det drysset ned noen da, så hvem vet..) har rista og lufta alle ryer, vaska kjøkkengolv og badegolv og vært ordentlig huslig. Freia røyter nå og så labber vi jo ut og inn hele dagen, både med og uten sko.. Og med veldig upraktisk farge på golvene så viser alt støv og smuss med en gang

Nå blir det en liten hvil og så en tur før middag, må sjekke vannstanden i kjella og bekken bl.a. Håpet på regn i går kveld/natt, men det ble det ikke noe av og nå er værmeldinga like solfylt de neste 10 dagene og.. Så nå må vi bare spare på vannet - igjen

2018 har vært et trøblete år når det gjelder vann, i vinter frøys det for oss pga rekordkulde og i vår/sommer er det tørken som er problemet. Heldigvis blir det brønnboring snart, og rør med varmekabler som holder flyten åpen tross minusgrader

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...