lørdag 1. juli 2017

Potetkaker med spelt

I går ble det grillings og da er det godt med potetkaker som tilbehør, men siden jeg ikke tåler hvete må jeg bake selv.

Det finnes gode speltlomper å få kjøpt (bl.a Buer sine), men de er alle bakt ut på hvetemel og bare det lille hvetemelet som er igjen på dem etter utbaking blir jeg fryktelig dårlig av

Så da baker jeg dem selv i stedet. Det er kjempeenkelt! Og de blir veldig gode!


Oppskrift på potetkaker / lomper med spelt

6 mandelpotet kokes med skall (andre poteter funker også, men i går var det disse jeg hadde)

Avkjøles i kaldt vann (har du allerede kokte, kalde poteter bruker du dem!)

Skrelles

Rives på det grove rivjernet

Ha oppi litt salt (mindre enn en halv ts)

Ha i 4-6 ss speltmel 

Kna godt sammen

Ta ut en klump deig på størrelse med en bordtennisball/golfball

Strø speltmel på benken

Kjevle deigklumpen til den er 2-3 mm tynn

Dersom du ønsker dem runde og fine kan du legge en liten tallerken oppå den utkjevlede deigen og skjære rundt. Jeg er lat og syns de er sjarmerende som de er

Stek i tørr varm panne, når potetkaka blåser seg opp snur du den og steker den til den blåser seg opp nok en gang


Blir 6-7 potetkaker / lomper

Sa jeg at de er kjempegode?!


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...