tirsdag 5. juni 2018

Urolig morgenkaffe

I morges da jeg sto opp hørte jeg en litt uvant blekting, ikke de vanlige ropa som sauene rundt her lager, men jeg hørte den bare et par ganger så jeg tenkte kanskje det var en som jeg ikke hadde hørt lyden av før

Tok Freia ut på tur for hennes morgentoalett og etterpå lagde jeg te og frokost og satte meg på terrassen i skyggen der

Sauene var samla rundt huset her i flere timer og spiste og sov og var sammen med lamma sine. Ingen som ropte på mor, bare fred og harmoni



Men så hørte jeg plutselig den rare lyden igjen. Fra samme sted oppe i lia, det var et lam som ropte på mor og etterhvert ei mor som svarte. Lykke og harmoni når de finner hverandre

Fikk en uggen følelse da blektinga ikke gav seg så jeg skifta til fjøsklær og støvler og gikk opp den bratte lia. Hørte sauemor breke litt, men den lille hørte jeg ikke. Fikk omsider øye på sauemor og et lam under ei gran og alt så så harmonisk og fint ut, men jeg ble nå stående å lytte litt likevel..

Jeg kløyv over et gjerde og ei steinrøys for å komme litt høyere opp og da sauemor så meg brekte hu forsiktig og var så rolig og fin. Jeg fikk øye på et lite lam bak henne under ei gran oppå en stein og vikla inn i et «spøkelsesgjerde» og tenkte at «herregud, den er død»

Men så hadde den bare sovna stakkar liten.. og ble så redd når den så meg, men sauemor brekte så beroligende og fint, hun skjønte nok at jeg var der for å hjelpe

Det var helt umulig for meg å få den løs så jeg måtte ned til Kleiva igjen og hente hansker, hagesaks og avbitertang

Da jeg kom opp igjen sto det så rolig og jeg fikk klippet vekk masse greiner slik at jeg kom godt inn under grana. Lammet hadde putta hodet sitt inn gjennom to hull i dette gjerdet som lå under denne grana. Jobbet forsiktig med avbitertanga og bøyde vekk gjerdet etterhvert. Til slutt var hodet løs og jeg kunne løfte opp lammet

Holdt lammet tett inntil meg og kravla meg ut og ned og rundt til mora og søsknene. Lammet fikk die og så var freden og harmonien gjenopprettet

Herlig ❤️ Nå føler jeg meg som dagens helt





Her ligger polpose (måtte jo ha noe å bære utstyret i 😄) og hagesaks og avbitertang
Kom ikke på å fotografere FØR redningsaksjonen 😂

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...