søndag 23. februar 2020

Hemmelig prosjekt som ikke er så hemmelig lenger

Jeg begynte med ketogent kosthold i januar, det er enkelt forklart en variant av lavkarbo

Jeg hadde nemlig et hemmelig mål om å gå ned noen av velstandskiloene jeg har lagt på de siste 20 åra og prosjektet skulle i utgangspunktet vare ut juni. Og hemmelig, fordi jeg ikke ville plage Rune med mitt siste "påfunn", han blir helt utslitt av alt jeg finner på.. Men for to uker siden heiv Rune seg på, han så nok at kona begynte å minke ;-)

Nå kjenner jeg at ketokosthold gjør godt for de vonde ledda og de pinnharde muskler og sener jeg har fått de siste åra så det spørs om ikke dette prosjektet ender i en livsstilsendring

Og allerede nå kjenner også Rune på fordelene med dette kostholdet, han føler seg lettere i kroppen og sover bedre og har blitt så lys til sinns at det er rett før jeg tror han har sett "lyset" hihihi

Jeg var syk noen år og det endte ofte med trøstemat og mye mat og vin og bobler og og og. De vanene hang ved selv etter at jeg ble frisk og det gjorde bare at kiloene fløy på. Nå er
kostholdet på stell, og vannvogna lastet med deilig, kaldt vann, uten bobler, men med gode økologiske smakssettere som feks agurk, sitron, bringebær, mynte. I helgene fjonger vi oss med kullsyrevann tilsatt saft fra søte økologiske sitroner, hihi

Vi kjører periodisk faste, det vil si at vi faster i 16 timer og spiser i 8 timer, nei, vi spiser ikke i 8 timer, men vi har et spisevindu på 8 timer, for vår del blir det da lunsj 11.30 og middag 19.30, vi kan spise 3 måltider innenfor disse 8 timene om det trengs, men det gjør det ikke

I hverdagen lager vi oss en smørkaffe til frokost og den holder oss mette til lunsj, Rune har kantine og veldig god mat der, han gjør det beste utav det og smugler potetmosen i matavfallet (de får ferdig lagt opp mat) og spiser saus og kjøtt el fisk, mye grønnsaker og salat

Jeg har ikke kantine på min jobb, men har fått en deilig og stor "makrell-i-tomat"-matboks med plass til to søte skåler oppi og den har blitt min "kantine"

Som regel har jeg med 2 ss eggesalat som jeg har på et lavkarboknekkebrød og kanskje et par ss cottage cheese med frisk paprika eller gresk yoghurt med et par hakkede valnøtter, evt 2 ss makrell i tomat med agurk og majones og dette holder meg mett til middag




Vi spiser altså middag i andre enden av spisevinduet og da blir det fisk eller godt fettmarmorert kjøtt med masse grønnsaker, god saus og salat til

Måltidene hjemme starter med et glass vann med eplesidereddik, i helgene lager vi frønsj (frokost/lunsj) rundt halv elleve og i dag ble det egg og bacon på en seng med salat med olje/balsamicodressing, nomnom

I anledning fastelavn har jeg bakt ketoboller, som visstnok er "verdens beste", hihi, jeg har ikke smakt dem ennå, men har vel mine tvil om akkurat det

 

Mye godt i dem da, så det kan jo hende vi blir overraska



Uansett skal jeg servere ketobolle med piska krem og bringebær i dag, det er jo fastelavn

Glemte å veie meg da jeg begynte på keto, men kjenner på buksene at det er skjedd ting, i morgen mandag skal jeg veie meg på tom mage og kanskje husker jeg å veie meg annahver mandag fremover

Dagene er fulle for tiden og det er kjempebra, det ble lite tid til småspising de første ukene og nå er den trangen helt borte

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...