torsdag 31. august 2017

Kantareller til lunsj

Slik gjør jeg det


Hvis kantarellene er veldig våte lar jeg dem ligge på papir og tørke noen timer før jeg renser dem.

Det finnes egne verktøy til å rense sopp med, men jeg bruker bare en pensel (en vanlig rund malepensel) og børster bort rusk og rask. Og en vanlig smørkniv duger for å skjære bort det som evt ikke ser bra ut

Har en enkel og god oppskrift som jeg bruker når jeg skal tilberede kantarell til smørbrød, men i dag hadde jeg lyst å prøve en annen, med litt andre og flere ingredienser. Denne er inspirert av Christer Berens


Stek kantarellene på middels varme i tørr stekepanne 5-6 minutter slik at de damper litt av seg

Stek bacon sprøtt, tøm av stekefettet og ha i et par spiseskjeer smør

Stek et par tre spiseskjeer finhakket rødløk sammen med 2-3 fedd finhakket hvitløk

Ha i en dl fløte og en ss rømme og ha i kantarellene og en ss frisk timian og gressløk

Ha oppi finhakket tomatkjøtt


Legg kantarellblandingen på ei god brødskive


Ble veldig godt og vi ble veldig mette!

Om 2 timer er floa på maks, så da skal vi legge båten i naustet. Det ble altså ikke reising i dag, men i morgen må vi dra

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...