fredag 15. desember 2017

Langstekt kalkun - del 2

Jeg deler kalkun og fyllet i to like store porsjoner når den er blitt kald 

og så legger jeg alt steikefettet fra langpanna, avkapp og skroget i 3 liter med vann og koker 2-3 timer, det blir kjempegod kraft til fløtesausen

Jeg siler krafta og lar den stå til den er kald og så fjerner jeg fettlaget som stivner oppå. Det kaster jeg. Syns ikke det smaker så godt

Kalkunen og krafta fryses
Dagen før det skal brukes tar jeg det opp fra frys og lar kalkunen tine i kjøleskapet
Krafta får tine i ei gryte på kjøkkenbenken
Kalkunen settes i forvarmet ovn på 100° i halvannen time og dekkes med alu.folie
Serveres med waldorfsalat, rosenkål og gode, melne poteter
Og himmelsk saus med kraft, fløte, einerbær, rødvin
NAM! Nå gleder jeg meg til kalkunmiddag

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...