fredag 17. august 2018

Baguetter av spelt

Jeg reagerer på hvetemel og er sånn sett ingen enkel matgjest, men jeg tåler økologisk spelt i mindre mengder så derfor baker jeg med speltmel og tar oftest med brød når vi skal spise borte

Denne oppskriften fant jeg på appetitt.no og byttet ut hvetemel med økologisk spelt og tilpasset vannmengden da speltmel ofte krever litt mer væske

I tillegg brukte jeg surdeigskultur av spelt, så litt planlegging må til i forkant

650 gr økologisk speltmel

200 gr bakeklar surdeigskultur

1/2 pose tørrgjær

15 gr salt

Ca 4 dl vann

Jeg blandet alt det tørre godt, hadde surdeigen i eltemaskinen sammen med alt det tørre og vannet og eltet til deigen slapp bollen

Så dekket jeg bollen med plast og lot deigen heve 1 time på lunt sted

Så delte jeg deigen i fire og formet dem til boller som fikk hvile under plast 1/2 time

Så formet jeg dem til lange brød og la dem på bakepapirkledt stekebrett, strødde litt mel over og dekket dem til med et bakeklede og lot dem heve til dobbelt størrelse

Før steking snittet jeg dem med en skarp kniv

Stekes på 230° på nederste rille i 20-30 min

Ble sprø og seige og veldig, veldig gode og skal definitivt bakes igjen

Og smurt med hvitløkssmør, nom-nom

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...