mandag 27. februar 2017

Boller av surdeig


De ble veldig gode, men kunne hevet ENDA lenger


Surdeigsboller med spelt


Surfa rundt og noterte meg ulike oppskrifter og fremgangsmåter og


Slik gjorde jeg

2 ss surdeigsstarter blandes i

1 1/2 dl lunka vann

Bland inn 150 gram siktet speltmel

Blandingen blir som en saus på tykkelse

Dekk til med plast


Så lot jeg blandingen stå å godgjøre seg 4-5 timer til det boblet veldig godt


Så hadde jeg oppi 

100 gram smeltet, avkjølt kokosolje (evt vanlig smør)

250 ml rismelk (evt vanlig melk)

Og blandet godt


Så hadde jeg oppi

150 gram sukker

2 ts malt kardemomme

350 gram siktet speltmel

En neve rosiner

Og blandet godt

Så hadde jeg oppi mer og mer mel (ca 300 gr) til deigen ble fast og fin


Deigen ble satt til heving over natt og så trillet jeg boller på morgenen og så fikk de heve i maange timer til det var blitt større. Jeg dekker langpanna med den andre langpanna opp ned


Før jeg puttet dem i ovnen penslet jeg med romtemperet rismelk (evt egg)


For å heve enda litt lenger, sett stekebrettet inn i kald ovn og skru varmen på 225 grader, (tar ca 20 minutter i komfyren vår), sjekk bollene etter ytterligere 10-15 minutter, ta dem når de er brune nok


Denne bobler godt


Del dem i to og legg på ønsket topping, her syltetøy og piska krem

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...