mandag 20. februar 2017

Surt om surdeig

Deiana (surdeigsstarteren min) døde dessverre pga lite mat da jeg var på det sykeste

Nå har imidlertid hjernetåka letta litt og jeg klarer igjen å holde på en tanke og sette den ut i livet før den er borte fra hodet

Så nå er jeg klar til å lage ny starter.

Surdeigsstarter av spelt er visst litt vanskeligere å få gang på og det har jeg virkelig fått erfart de siste dagene. 3 forsøk bobla godt, men døde etter at jeg begynte å mate.. Det fjerde kom aldri i gang.

I dag prøver jeg igjen, med nyinnkjøpt (økologisk) mel og (hjemmelaga) rosinvann. Det er visst mye villgjær i rosiner og en god neve rosiner i lunka vann i en halvtime skal visst frigjøre villgjæren


Og så håper jeg på slike bobler i morgen


Dette var en av starterene jeg fikk gang på sist uke, men som dessverrre døde etter mating

Setter 3 i dag også, og krysser fingrene for at en av dem overlever, for nå MÅ jeg har surdeigsbrød

Blander 1 ss rosinvann med litt mer enn 1 ss spelt i et norgesglass, legger på lokk og krysser fingrene, i morgen bør det ha begynt å boble


Sikta mel i to glass og finmalt i ett.

Håper rosinvann gjør susen nå slik at starteren ikke dør etter mating



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...