søndag 19. februar 2017

Rødbeteboller i smakfull hot paprika og tomatsaus


Elsker smaken av disse og de kan formes til burgere/karbonader/kaker/boller og nytes med ønsket burger/karbonadetilbehør eller som kaker/boller med brunsaus, ertestuing og potet, evt kålstuing, evt tomatsaus og pasta. Evt. soppsaus. Mulighetene er mange

Jeg har laga mat i så mange år nå at jeg har blitt en "slumper", som min mor, åhh som jeg hata hennes slumping da jeg skulle lære meg å lage mat! Haha! Det fantes jo ikke en eneste oppskrift på de gode matrettene hennes

Utgangspunktet er alltid 500 gr rødbete. Jeg skreller (med hansker pga rødfargen) og river dem på det groveste rivjernet (fortsatt med hansker). Så blander jeg oppi ca samme mengde rester av feks kok ris, og/eller kokt potet (rives også på rivjern) eller kikerter eller bønner og blander inn krydder etter smak, ønsker jeg en indisk vri, blir det spisskummen, men smaksettere som en løk og hvitløk må med og dijonsennep, og en dæsj soyasaus og en dæsj worshestershiresaus. Salt og pepper må også med, smak på røra etterhvert. Og alltid 4-6 ss kikertmel/hvetemel/potetmel ("bindemiddel") og så setter jeg røra i kjøleskapet en stund

Tidligere i uka ble det rødbeteburgere ene dagen og senere i uka middag med ovnsstekte rødbeteboller, glutenfrie pastaspiraler og den beste tomatsausen. 


Det er mange veier til deilig tomatsaus, mitt beste tips er å la den småkoke/trekke lenge. Det skjer noe litt magisk med tomatene når de er under langvarig varmebehandling

Jeg hadde langstekt rødløk og rødløk i skiver fra burgermiddagen tidligere i uka, ca 1/2 av hver så det måtte i gryta til tomatsausen

2 bx hakkede tomater has i
1 rød chili hakkes fint og has i
1 søt paprika deles i to og grilles i stekeovnen til skinnet er svart, legges så i iskaldt vann og så fjernes skinnet og paprikaen grovhakkes og has i
Sausen kokes opp og får stå å putre i 1 time
Smak til med salt og pepper og timian og litt sukker


Og ja, det ER rødbeteboller, de er svært like kjøttboller både å se til og i konsistens

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...