søndag 19. mars 2017

Haukugle på Kleiva

12. mars på morgenturen til Freia og meg så jeg plutselig noe "rundt" i den høgaste grana på Kleiva

Hadde kamera med, og den mørke kanten til venstre er byslagtaket - måtte skynde meg å fange motivet før det forsvant, vettu


Eg syns det ligna på ei ugle i fasongen, så etter et par bilder måtte eg zoome på skjermen på kamera for å dobbeltsjekke og ja, det er ei ugle - iiiii!

Gøy, gøy, gøy!

Det er lenge siden det har vært ugle i fjorden. Maaange år siden me hørte UuHuu fra skogen

Tok en drøss bilder og har alltid vært fornøyd med de to linsene eg har til Olympusen, men eg kunne jo hatt ENDA mer zoom ser eg nå


Her er bildet av den digre grana med bitte lille ugla i toppen, eller ugla er jo faktisk ikke så liten, hu er mellom 36 - 40 cm fra hode til haletipp!

Har ikke korrigert horisonten på bildet, men her betyr det ingenting, her er ugla viktigst


Her ser man tydelig tegningene på ugla og det tyder på at det er haukugle vi har fått på besøk.

Når jeg blåser opp bildet så blir det veldig kornete, men jeg tror vi kan være enige om at det er ei haukugle


Så artig!

Haukugle er en sjelden fugl i Norge, man antar at det kun er et titalls par som hekker her fast.

Men høsten 2016 ble sør-norge invadert av haukugler pga god tilgang på smågnagere. Ca 10-20 tusen individer. Og da snakker man invasjon, altså

Og nå i mars 2017 altså observert på Kleiva. Fantastisk



Og så må jeg kanskje se etter ei linse med enda bedre zoom. Får sette Finn på jobben

4 kommentarer:

Anne-Eddie sa...

Kanskje det var en haukugle me såg på Hustveit i går da! Lignet veldig!. Satt i toppen av et tørt tre. Fikk ikke bilder, men såg den godt i kikkert! Trodde det var så få slike her, derfor såg me bort fra haukugle! Men etter din beskrivelse og forhistorie, kan det være det! Klem

Elisabeth sa...

Hei Anne
Det kan godt være det ja og kanskje til og med samme ugla. Ikke lange flyturen fra Kleiva til Hustveit
Så spennande!
Klem tilbake

Ingvild sa...

Kjekt å sjå! Håpar eg får sjå ei slik fleire gonger, utruleg fascinerande dyr!!

Elisabeth sa...

Kjekt ja! Blir så trigga av slike opplevelser!
Vil ha mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...