onsdag 1. mars 2017

Steinbakt surdeigsbrød

Ja det er like greit "å hoppe seg" i det

Nå kan jeg krysse av for å ha stekt surdeigsbrød
i ildfast form med lokk og 
i jerngryte med lokk
så nå var det på tide å prøve å steike brød på stein. Steinbakt brød pleier jo være helt nydelig..




Skifersteinen har vi fra en eller annen matmote på 80-tallet og den bruker vi å steike pizza på. La den på rista i steikeovnen og skrudde varmen på maks


Jeg tok deigen forsiktig ut av bollen (livredd for å ødelegge de fine boblene) og formet den til et avlangt brød, strødde mel på skifersteinen, la brødet oppå, fant fram filetkniven og snittet i beste zorrostil


Leste en plass at det kan være smart å sette ei langpanne med kokende vann inn i ovnen sammen med brødet i 20 min, så det gjorde jeg. Etter 20 minutt tok jeg ut langpanna og lot brødet steke ytterligere 10 min


Det SER jo ganske godt ut hvertfall og nå er det straks frokost så da får vi smake på det

Ha en fin onsdag

1 kommentar:

Ingvild sa...

Så lurt! Har aldri skaffa meg stein til ovnen, men ei venninne brukar det til brød. Ikkje dumt! Ein skiferstein eller ei flis vil nok gjere nytta! Skal gruble vidare på det. Og hevekorger hadde du også frå før? Du er jo som den skapte surdeigsbakar du ;-)Kjempeflott brød!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...