torsdag 16. mars 2017

Surdeigsbrød

Jeg MÅ bare legge ut bilde av surdeigsbaksten min, jeg er så stolt over å endelig få perfekte brød med masse bobler i



Nå baker jeg et brød hver tredje dag og mater Deiana ett par ganger daglig i perioden i mellom

Oppskrift til et passelig brød

2 ss surdeigsstarter
røres ut i en halv kopp fingervarmt vann i en bolle, bland inn 3/4 dels kopp speltmel
Bollen dekkes med plast og står på kjøkkenbenken til kvelden

Om kvelden blander jeg i 2,5 dl fingervarmt vann
280 gr finmalt spelt
140 gr sammalt el grovmalt spelt 
10 gr salt

Lar deigen stå et par timer på benken med et kjøkkenhåndkle over

Så bretter jeg deigen noen ganger og dekker bollen med plast og setter den i kjøleskapet over natten

Morgenen etter tar jeg deigen ut på melet bakebord og bretter den noen ganger til og former den til et brød, legger det i en melet hevekurv, legger over et kjøkkenhåndkle og putter det hele i en plastpose og setter det kaldt til ettermiddagen. Så legger jeg skifersteinen på rist i kald ogn og varmer den på maks temp i en time før jeg har mel på skifersteinen og legger brødet på og snitter det.

Setter ei langpanne på nederste rille i ogn med kokende vann

Langpanna får stå i ogn sammen med brødet i 20 min før jeg tar ut langpanna og steiker brødet i 10 min til


Ja det tar tid, men det er så verdt det!

Det smaker fantastisk godt og Rune blir så glad når han ser bakebollen med boblende surdeig for da vet han at flere gode brød er på gang

Inspirasjon og oppskrifter finnes det massevis av på nettet, hu som fikk tent surdeigsgnisten hos meg heter Ingvild og har bloggen http://skattar.blogspot.no evt nygulduk på Instagram

1 kommentar:

Ingvild sa...

Sååå kjekt å sjå! Så steike flotte brød du lagar! "Eitt brød og du er hekta" ;-) Kos deg vidare med bakinga!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...