torsdag 13. februar 2020

Å lage sitt eget sitrontre, er kjempeenkelt

Jeg har jo begynt å frekventere diverse hagesentere og der er det ofte sitrustrær.. Men de er jo så sykt dyre, så med mitt begrensede budsjett fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage mitt eget sitrontre og det gikk jo overraskende lett



Men det er viktig er å skaffe seg noen økologiske sitroner, de andre (ikke-økologiske) er sprøyta med så mye rart at sitronkjernene ikke egner seg til å så


Og siden jeg elsker sitronsaften, så presser jeg dem omhyggelig på sitruspressa mi og da legger sitronkjernene seg så fint bak tanngarden, klare til å plukkes


Samler dem på et tefat før jeg


putter dem i munnen og suger på dem som drops for å få av alle "hinner", det nytter ikke å vaske hinnen av, det må tunge til, hihihi dette høres helt feil ut, men det er veldig riktig. Jeg har prøvd ulike metoder


Legg dem på tefatet til tørk


Og når de er tørre er det bare å så i plantejord og VIPS etter noen dager/uker spirer de og du kan flytte dem over i egne potter


Jeg sådde relativt seint i fjor, begynnelsen på juli, men begge frøa spirte og en overlevde høsten og står nå i 5-8° i kjellaren



Disse nye frøa skal såes nå! Må jo minst ha et par sitrontrær så mye sitron som jeg bruker

Lurer på hvor mange år det går før jeg kan høste sitroner 😂




2 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg var også litt spent på hvor mange sitroner du får av dette? :-)

Elisabeth sa...

😂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...