onsdag 6. februar 2019

Finn og jeg og hjemmelaget pasta

Da sønnen var hjemme i julen hadde han lånt med seg pastamaskinen til kjæresten og lagde hjemmelaget pasta til oss. Hekkan så godt!

Jeg satte min gode venn Finn i gang med å finne meg en pastamaskin samme kveld!

Det er en god del rare pastamaskiner der ute viser det seg, så etter å ha lest meg opp litt på ulike maskiner fant jeg ut at jeg ville ha en Marcato Atlas 150, det tok noen uker før rett maskin til en bra pris dukket opp, men Finn fant en bare 15 min unna

Denne ble min for bare 150,- «brukt én gang for 15 år siden» og siden hadde den stått lagra i en bod som nå skulle tømmes pga flytting

Jeg vasket og pusset den godt og så noen Youtubefilmer om pastalaging og i går ble det hjemmelaget pasta til middag. Og jeg må bare si: hekkan så godt! Og enkelt! Og hekkan så MORO!

Så i dag ble det jammen meg pasta igjen! 


Den ser litt skitten og melete ut her, for jeg kom på, litt uti produksjonen, at jeg måtte ta litt bilder ;-)

Oppskrifta er kjempeenkel:

100 gr mel og ett egg pr porsjon

Jeg laget av 200 gram økologisk spelt og 2 romtempererte egg, deigen skal pakkes inn i plast og legges til hviling i 30 min før man begynner å rulle deigen gjennom maskinen

Det er to kuttere på denne, både tagliatelle (som er den standard kutteren som finnes på alle pastamaskiner) samt tagliolini som er disse smale. I går lagde vi tagliatelle, i dag ble det tagliolini


Det blir nok en del pastalaging fremover for dette var supergøy! Og supergodt


2 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg har også en sånn, og den er sist brukt for minst! 15 år siden. Men at det var veldig godt, helt klart! Den står i spiskammerset enda, for en dag har jeg tenkt at jeg skal bruke den igjen... :-)

Elisabeth sa...

Her har pastadilla tatt oss fullstendig, så nå er pasta på menyen 1 gang pr uke
Det er jo SÅ moro å lage pasta :-)

Og prøver oss på en ny sauseoppskrift hver uke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...