mandag 16. juli 2018

Rips og stikkelsbærsyltetøy

Vi har ikke så mye bær i hagen lenger, men det lille som er er det kjekt å lage noe av og så går det kjapt også når det er så små mengder og det liker jeg

Syltetøy skal helst lages av bær som ikke er helt modne, da slipper man å bruke certo/atamon for den naturlige pektinen i bæra gjør syltetøyet stivt

Jeg hadde ca 265 gr bær og brukte ca 77 gr sukker

Bæra renses og skylles og has i ei gryte

Kok dem ti minutter og

Ha oppi sukker litt om gangen slik at det smelter helt

Og kok opp

Mens bæra koker, setter jeg på ei gryte til og koker vann i. For sterilisering av syltetøyglass og lokk

Når syltetøyet er ferdig heller jeg det over på glass (helt opp til kanten!) og skrur lokket godt på

I løpet av året sparer jeg på fine glass

Dette er et glass det tidligere har vært sennep på

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...