fredag 20. juli 2018

Syltet squash/zuccini

I går fikk jeg 3 digre squash (ca 6 kilo) av en nabo, og da må jeg jo lage noe av dem.

Hadde lyst å prøve fermentering, men til det bør man bruke uraffinert salt har jeg hørt og det har jeg ikke her, så da ble det sylting i stedet, oppskriften fant jeg på Aperitif. Jeg måtte justere den litt da jeg ikke hadde hverken ingefær i pulverform eller appelsiner, men laken smakte helt nydelig, så jeg er sikker på at dette blir gode greier

1 kg squash skjæres i tynne skiver

1 løk skjæres i tynne skiver

Kok opp

10 dl sukker

5 dl 7% eddik

1,5 dl appelsinsaft

1 bit frisk ingefær, ca 2 cm deles i to

Rør til sukkeret er smelta

Legg skivene av squash og løk oppi og kok 3-4 min. Rør forsiktig om

Ha på varme nysteriliserte glass, skru lokket god til og la stå å trekke noen uker

Skal være godt tilbehør til stekt kjøtt

Gleder meg til å smake

Ikke kast resten av laken, den kan du bruke til å sylte noe annet som jeg har gjort her

1 kommentar:

Ursula sa...

Har akkurat tatt opp det siste glasset mitt med syltet squash fra 2010. Kan underskrive på at den er holdbar og veldig god fortsatt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...