lørdag 3. juni 2017

Heit plommedrøm


Et sånt fint kakefat som under følger det nesten forpliktelser med og når regnet øser ned ute må man finne på noe hyggelig inne


Så i går ble det spontanbaking uten oppskrift, og det ble heftige greier.

Jeg tømte skapet for bakbare ingredienser og blandet dette sammen i ei skål:

5 dl mel (glutenfritt her)

3 dl sukker

1 ts malt kanel

1 ts malt kardemomme

1/2 ts malt nellik

1/2 ts malt ingefær

1 ts bakepulver

1 ts natron

2 egg

1 dl rømme (laktosefri)

2 dl hjemmelaga plommesyltetøy

2 dl hakka valnøtter

ikke noe pisking av egg, ikke noe sikting av mel, bare så enkelt som å blande det sammen i en bolle

Hadde røra i ei lita bakepapirkledt langpanne og stekte den på 180° i 40 min.

Og det ble en drøm av ei kake, saftig, heit og sødmefull! Og Rune som egentlig ikke er noen kakemons spiste to stykker på kjappen og syns den var helt fantastisk

Neste gang steker jeg den i en ildfast form jeg har som er litt mindre enn den lille langpanna, da blir den litt "høyere" håper jeg


Smakte nydelig med en klatt laktosefri rømme og en kopp svart te eller kaffe til - mmm


2 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Kakekrigen neste, eller hva det nå heter det der programmet. :)

Elisabeth sa...

Haha, nei, får prioritere baking i heimen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...