tirsdag 13. juni 2017

Sveket surdeig

Stakkar Deiana III hu døde dessverre av for lite mat og oppmerksomhet. Jeg fant henne innerst i kjøleskapet, helt livløs og blek
Hadde heldigvis tørket surdeig på glass, som jeg nå har gjenopplivet to ganger(!) det er ikke helt enkelt å holde surdeigsfokus for tiden
Gikk tom for økomel, men var innom Ullandhaug øko gård hvor de har et lite butikkutsalg og fikk kjøpt det siste de hadde igjen av økospelt
Så i dag har det endelig blitt nytt surdeigsbrød av spelt



Det var utsolgt for vanlig økospelt fra Holli og det var kun 3 kg igjen av dette fra Manna.

Og så er vi storforbrukere av kikertmel, til løkringer og falafel og sånt
Men jeg fant andre spennende ting, speltpasta, både fin og grov! Og den smakte jo MYE mer (og bedre) enn den glutenfrie (ble spaghettimiddag i går, gitt!)

Og speltkjeks, farro er italiensk for spelt, kjempegode begge to. Den til høyre minner om Kapteinkjeks. Den til venstre minner om "smørkjeks" med salt

I tillegg kjøpte jeg kokosflak (som er kjempegodt strøssel på desserter/frokostblandinger osv), bombaymix (som er snacks av kikerter/grønne linser/gresskarkjerner/peanøtter med skikkelig brennheit kryddersmak), ekte kanel, økologisk ingefær og ikke minst ingefærbombom!

De siste mest pga kul metalleske (jeg er veldig glad i små fine esker og er de i metall er de ofte helt uimotståelige) , men innholdet smakte jo skikkelig ingefær, veldig gode!
Nå skal jeg kose meg med nybakt surdeigsbrød med smør og deilig hjemmelagd plommesyltetøy


4 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Deiana!!! :):):) Jeg flirer enda. :):):)

Ingvild sa...

Det mjølet såg interessant ut? Kor får eg tak i det? Kun på den garden? Alltid kjekt med mjøl! Eg drepte surdeigen min i vår eg. Men gjenoppvekka ein gaaaammal eg hadde i kjøleskapet, ein MÅ alltid ha på lager gitt. Og eg erfarte at å ha surdeigen ståande ute på disken går vel og bra lenge til det Plutselig ikkje går bra igjen ;-) Lærte av det, tilbake i kjøleskapet ja!! Må sjå å få bakt litt i helga!

Elisabeth sa...

Haha, ja Deiana er et supert navn på en surdeigskultur :-)

Elisabeth sa...

Har ikkje sett melet andre plasser, men mulig helsekostbutikker har, de hadde jo hvertfall Holli en periode. Rimelig var det og, kun 43 pr kg
Har prøvd og feila så mye med den surdeigskulturen nå atte jeg tør nesten ikke gå fra den på benken lenger ;-) Men det er hvertfall smart å ha tørka på lur! Nå har eg tørka kultur både i byhuset og på Kleiva.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...