mandag 25. september 2017

Chilireker

Første gang jeg fikk servert chilireker var hos ei venninne for mer enn 10 år siden.

Chilireker er fast innslag på middagsbordet når venninnegjengen samles eller er på hytteturer sammen.

Og sønnen ønsker seg alltid chilireker når han kommer hjem

Men chilireker kan fint spises alene slik som jeg gjorde i helga (lagde mindre enn 1/4 oppskrift altså ;-))

Det er så godt!



Oppskriften er til 4 personer:
2 kg reker med skall

Marinade til reker
3 dl rapsolje
6 fedd hvitløk
1 chili (gjerne en litt sterk en)
2 ss timian
Saften av 1 lime

Jeg har alt i en skål og bruker stavmikseren for å få en jevn marinade

Hell marinaden over rekene og la det stå kaldt noen timer, vend gjerne rundt på rekene av og til

Og så må man lage chilisalt. Det tar litt tid å lage, så beregn gjerne en time Porsjonen er til gjengjeld så stor at du har chilisalt til mange omganger med chilireker!

Sett en jernpanne på maks varme på komfyren, ha oppi en kopp salt, rør rundt i saltet slik at alt saltet blir eksponert for varme til det er blitt grålig i farge

Trekk saltet av varmen og la det kjøle ned. Når saltet er avkjølt:

Bland inn
2 ts chilipulver
4 ts paprikapulver
Og finrevet skall av 1 lime
Helles på tomme krydderglass og merkes med chilisalt ;-)



Og så etter noen timer i marinaden er rekene klare til steking på middels varme.

Dekk bunnen av stekepanna med reker, dryss over litt chilisalt, vend rekene i panna et par tre minutter og ha dem over i en kasserolle. Fortsett til alle rekene er stekt, tar ca 30 min

Server med brød og hvitløkssmør og masse tørkepapir ;-)

Vi piller og spiser og har brødet som tilbehør, men man kan selvsagt pille til brødet

Håper det smaker



Skallet kan du forresten koke kraft på til fiskesuppe, blir helt nydelig!
Ha skallet i romslig gryte hell på 3 liter vann, kokes i 20 min, siles og kokes ned til halvparten



2 kommentarer:

Maria - Min oldemors hus sa...

Høres fantastisk godt ut. Jeg foretrekker chilimajones framfor vanlig majones til rekene, så dette burde være midt i blinken for meg. (",)

Elisabeth sa...

Ja du må prøve! Du blir garantert hekta ;-)

Chilimajones, mmm! Blir en sweetchilivariant her i dag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...